Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na druhý skok do Malajsie VI.

Můj malajský soused se vypravil do rodné Malajsie a já po 10 letech jel opět s ním do této exotické země. Jeden by ani nevěřil, co vše lze za 14 dní shlédnout. Třeba přírodních krás.

V malajském přírodním pralese, ovšem v roce 2004.

Úvodem: nečekejte ode mne tentokrát nejen cestopis, ale ani přehlednou zprávu "den za dnem". Pokusil jsem se totiž uspořádat svoje dojmy trochu komplexněji a po určitých tématech, tak jak se mi teď vybavují a jak mi je slina přinese na jazyk. Věřím, že to pro vás bude neméně zajímavé čtení než regulerní cestopisy; tím spíše, že mám možnost popisovat Malajsii spíše zevnitř každodenního života a ne jen jako všeobecný turista.

Takto to mé vyprávění začalo, následovala druhá část poznatků, postřehů a zážitků. A děkuji vám, pokud jste tento seriál navštívili po třetí. Čtvrtá část zážitků z února 2014 se z pochopitelných důvodů trochu opozdila. A teprve k páté části přibývá bez zdržení další pokračování.

K cestování nutně patří - nebo by mělo patřit - poznávání přírodních krás. V Malajsii o to víc, že příroda  je tady ve všech podobách opravdu nádherná.

Můj asi největší zážitek byl v malajského re-kultivovaného "pralesa" - před oněmi 10 lety. Malajci - samozřejmě ti vesničtí, ne ti městští - jsou s přírodou spjati mnohem blíž. Tehdy nebyl pro onoho mládence na snímku problém vylézt nějakých 10 metrů na strom a přinést odtamtud jedno z nejlahodnějších exotických ovocí, které jsem tam poznal  - mangostan.

Jinak, kromě míst, kde se např. povrchově těží ruda, zeleně najdete v Malajsii dostatek všude.

Je to ovšem spíše kultivovaná a re-kultivovaná krajina než volná příroda. Té již mnoho nezbývá a na malajském poloostrově je dokonce tropický prales vyčleněn už jen jako přírodní turistická rezervace, národní park. Kdesi jsem se dočetl, že jeden z kolonizátorů zařídil vyčištění půdy od pralesa elegantním způsobem. Najal dělníky s nástroji, s mačetami, a pak nechal z kanónu vystřelit zlaté mince s tím, že svoji mzdu si dělníci musí v pralese najít... - Originální, co říkáte?
A tak kromě pár národních parků pravý tropický prales dnes zůstal jen v tzv. východní Malajsii, na indonézském ostrově, malajských státech Sarawak a Sabah.

Malajci ovšem přírodu a květiny milují, ne nadarmo je jejich národní květinou ibišek. 

Proto se pořádají mimo jiné i květinové a zahradnické soutěže a festivaly.

[Připomínám, nezapomeňte kliknout na obrázky pro větší zobrazení v novém okně.]

Se zelení se ale pochopitelně setkáte jak v okrajových částech, tak v centru města.

I v Kuala Lumpur jsou samozřejmě zahrady, parky, zoo... Já osobně jsem si před deseti lety oblíbil "Motýlí park" - čili motýlí farmu. Zatímco u nás je možné v Botanické zahradě shlédnout jednou do roka výstavu, zde jsou motýli celoročně. A tak nebylo divu, že jsem chtěl motýlí farmu navštívit i tentokrát.

Na motýly zde mají přímo specální krmitka - ibišek rosený cukrovou vodou.

Motýli se za to odvěčují návštěvníkům svým křehkým hvějivým tancem, který je lépe zachytit na video, než fotoaparátem. 

Samotná farma je ovšem opravdu příjemná a dá se tu procházet hustou zelení i posedět, dle libosti. I když jde jen o nějakých 500m2, systém uměle vytvořených zákoutí dodává pocit větší rozlehlosti i nabídky míst k odpočinku.

Ale protože by vás za chvíli z toho věčného mihotání bolely oči a také motýli mají své zájmy a ne se předvádět návštěvníkům, je v parku krom potoka ze zlatými rybami také několik terárií přímo venku. Spatřit v nich lze občas roztodivné věci.

Ještě podivnější je to však v sále uvnitř objektu. Většinou je to strnulé, až se člověk ptá, zda je to vůbec živé.

O to ovšem hůř, když se něco takového začně hýbat. 

Pavouky, jejichž vitrinu můžete vidět uprostřed, naštěstí tady živé nechovají. Ale nachomýtli jsme se k nějakému čistění terária štírů a mohu vám říci, že mi úplně stačil pohled na otevřené vitriny a mazali jsme odtamtud pryč... takže fotografie jsem pořídil opravdu v poklusu. Tím pádem to fotoaparát ani nestačil pořádně doostřit...

 

No, dovedete si představit, že by se tohle všechno volně pohybovalo kolem vás v přírodě..?

 

Když jsme doslova vystřelili ven vyšli ven z parku do civilizace, tak si pak člověk připadal opravdu jako na jiné planetě.

 

A práavě tehdy se mi stala poněkud nemilá věc. Rozhodli jsme se jít jinou cestou než jsme přišli. To by bylo celkem v pořádku nebýt skutečnosti, že malajský kamarád je polo-slepý, tudíž na dálku prakticky nevidí. Okolí místa, kde jsme byli, po paměti nezná a já teprve ne. A snažili jsme se najít nějaký dopravní prostředek, který by nás dopravil na spoj směrem k nim domů.

V životě by mne nenapadlo, že bílá budova před námi je nádražní hala! Namísto toho jsem se snažil "podhrabat" pod vedle proudící dálnicí, což byla samozřejmě blbost... Takže jsme se vraceli zpátky a trochu bloudili v kruhu. A co bylo ještě horší, vypil jsem všechnu vodu a cítil jsem, že začínám dostávat menší úžeh.

No, nakonec jsem pochopil, že jsme na vlakovém nádraží a  dokonce jsme popojeli jednu stanici směr do centra, kde jsme přestoupili na naše spoje domů. Paradoxně, jak už to tak bývá, kdybychom se bývali vrátili původní cestou, vrátili bychom se přesně o tu jednu stanici pěšky a všechno by bylo v pořádku. Měl jsem ale i přes to plnou hlavu motýlí farmy, že i ta přestupní hala mi připomínala nějaké mraveniště.

 

Domů jsme se vraceli už jaksepatří za šera...

 

...a než jsme dojeli do naší čtvrti, byl už docela večer. Ale řeknu vám, bylo to docela příjemné prodírat se večerní tržnicí, opět mezi nakupujími lidmi.

 

No a nakupům všeobecně bude věnováno také příští pokračování, včetně jedné speciality, kterou se mi náhodou podařilo koupit. Tak trochu to souvisí s mojí zvědavou vlastností, o které říkám, že "musím do všeho strčit nos..."

Autor: Martin Faltýn | pondělí 14.4.2014 8:14 | karma článku: 11,96 | přečteno: 495x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 779x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,30 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,54 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,21
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.