Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Celník Rousseau - v čem tkví úspěch výstavy?

18. 01. 2017 8:08:08
"Výstavu francouzského malíře Henriho Rousseaua si přišlo za čtyři měsíce prohlédnout 57 047 lidí. Řadí se tak k divácky nejúspěšnějším výstavám v ČR."

Tolik krátká zpráva kulturní rubriky iDnes.cz

Henri Russeau se stal u nás všeobecně populárním a známým nikoli vysloveně kvůli svému umění. Jeho slávu v povědomí českých a slovenských občanů způsobil známý seriál Oty Hoffmanna a Jindřicha Poláka "Návštěvníci." Tady totiž hned v prvním dílu probíhá soutěž ve znalosti obrazů a Jan Švankmajer ve své geniální animaci použil právě nejslavnější Russeaův obraz, autoportrét: "Celník"

Netroufám si tvrdit, že právě toto bylo důvodem k uspořádání Russeauovy výstavy v Praze. Upřímně, v dnešní době hledat nějakou dramaturgickou koncepci čehokoli, je poněkud nesnadné.

Navíc, nejsem stálým návštěvníkem výstav, o to je to pro mne těžší. Upřímně, výstavy moderního umění mne příliš nelákají, stálé expozice mám průběžně shlédnuté... A jak praví jeden zestručněný a zevšeobecněný citát": "To dobré není nové, to nové není dobré."

Russeaův obraz byl pro mne natolik zajímavý, že když jsem, vice méně náhodou, narazil na článek informující o této výstavě, hledal jsem příležitost, jak se na výstavu podívat. Úvodní článek byl modifikován jako pozvánka na poslední týden výstavy, i tak stojí za to si jej přečíst.

Využil jsem toho, že k nám přijel na vánoční svátky jeden známý, již odmaturovavší student. Výtvarné umění zdaleka není jeho studijní obor (mimochodem, kdybyste v Praze potřebovali juniora IT pro netvork, napište mi na email v profilu), ale zájem má. A protože dosud na takové výstavě s největší pravděpodobností nebyl, rozhodl jsem se tak využít příležitosti a na výstavu zajít i s ním společně.

Nejen první dojem ze samotného obrazu, ale i celkový dojem z výstavy byl skvělý. Výstava byla udělána nejen s hlubokou znalostí věci, ale i chytře přinášela výtvarná díla jaksi komplexně s kontextem. Do nějakých 6-7 sálů autorka výstavy dokázala vměstnat celou epochu, atmosféru doby i inspiraci v jedno.

Já sám mám poměrně dobré vzdělání v historii výtvarného umění, ale ony encyklopedické znalosti se u mne s postupem let přetavily v jakýsi smysl celkového chápání výtvarných děl a jejich souvztažností.

Takže jsem nechodil s oním mladým spolunávštěvníkem a neříkal mu "Tohle je ten Russeau, tohle je Filla, Čapek, Picasso, Manet, Lhoták..." To si i ostatně mohl přečíst na cedulkách. Spíše jsem se mu snažil přiblížit dobu, jak vůbec vznikaly výtvarné spolky... jak se vzájemně inspirovali, jak ale také a proč vznikaly skandály, jaká byla role mecenášů... a tak dál.

Pro mne zajímavým objevem bylo, že Rousseau, coby samouk, sice dokonale kreslil přírodu, ale lidi malovat neuměl. Upozornil jsem na to mého spolunávštěvíka. "Podívej se, poměř si tu dlaň, spolu s prsty, jak jsou vůči ní nepřirozeně dlouhé..."

Zajímavé také bylo zjištění, že samotný obraz Russeauova Celníka je v reálu trochu jinak světelně, než je na reprodukcích. Na obrázku ve wikipedii jsou vidět u nohou stíny. ale když se člověk zadívá na reálný, vystavený obraz, nic takového na něm vidět nebylo. (Viz diskusní příspěvek J.M.)

A to i přes to, že byl obraz na výstavě (zdaleka ne jediný) vlastně kryt ochranným sklem. Což bylo zjištění, které mne docela překvapilo. Ale byla to celkem logická ochrana... a jen to vyžaduje o něco větší mistrovstí to celé nasvítit, aby sklo (nebo co to je) nerušilo.

Postupně jsme si prošli celou výstavu. Bylo to opravdu zajímavé srovnávání... člověk jako by opravdu žil v oné době mezi umělci. Tedy, duchovně (bez žen, vína a zpěvu). Byly zde obrazy reprezentující fauvismus a bylo zajímavé sledovat inspiraci jednoho umělce druhým. Ať již v tomto případě nebo v jiných dílech, z prostředí tropů apod. Byla zde různá období Pablo Picassa s nímž se Henry Russeau přátelil. Byl zde i poměrně troufalý Russeaův výrok adresovaný Picassovi: "My dva jsme nejvýznamnější malíři doby, ty v egyptském stylu a já v moderním."

Na relativně malém prostoru vnímavý člověk mohl vidět opravdu mnoho. Učil jsem mého mladého spolunávštěvníka i na příklad známou věc, že na některé obrazy je třeba se dívat s odstupem, z dáli, aby jednotlivé "fleky" splynuly v celkový výsledný obraz, objekt apod. Jen neradi jsme výstavu opouštěli po víc jak půlhodině; zašli jsme si na skok i do výtvarné dílny. která byla při té příležitosti zřízena,

Při odchodu kolem Celníka a obrazu v sousední místnosti mne napadla ještě jedna otázka:

"Když se podíváš na tenhle Fillův obraz a porovnáš to s Celníkem, jak bys řekl, že byl malovaný? Jakým způsobem?"

Byla to spíše řečnická otázka. Chtěl jsem mého spolunávštěvníka upozornit ještě na jednu zajímavost.

"Když se podíváš na Fillův obraz, uvidíš mohutné, energické tahy štětcem," předvedl jsem dokonce trochu názorně gesty. "Russeau - to je naopak mravenčí práce, trpělivá a precizní."

Při odchodu jsem využil dekorace, která výstavu uváděla a pořádal o pořízení poněkud sebeironické fotografie. Mohla by nést třeba název: Henry Russeau a já,
či spíše JÁ a Hennry Russeau.

Russeauova výstava, včetně pár spolu vystavovaných dobových sochařských počinů, byla pro mne opravdu velkým potěšením z mistrovských děl. Když se pak zamýšlím nad tím, proč byla výstava celkově tak úspěšná... možná to bylo právě tou koncepcí. Určitě tady byl ale jeden dokonalý, prakticky marketingový tah:

přivézt ze zahraniční atraktivní, známé dílo a obklopit jej jeho dobou.

A to se Národní galerii i autorům výstavy určitě povedlo.

Blahopřeji!

Autor: Martin Faltýn | středa 18.1.2017 8:08 | karma článku: 10.61 | přečteno: 310x

Další články blogera

Martin Faltýn

ČT dalších šest let s Petrem Dvořákem

Rada ČT dnes zvolila 100% hlasů jako staro-nového ředitele České televize Petra Dvořáka. On sám řekl: "Beru to jako potvrzení těch šesti let, které jsem v čele ČT strávil." Co tedy bude dál?

26.4.2017 v 18:20 | Karma článku: 27.36 | Přečteno: 968 | Diskuse

Martin Faltýn

Velikonoční nákupy? - Už nikdy!

Jak zákonem stanoveno, v hypermarketech, supermarketech se o vybraných svátcích zavírá. A tak hurá! předzásobit se a lidi berou obchody útokem. To fakt nemusím, ale tentokrát u mne za to můžou kocouři.

16.4.2017 v 8:07 | Karma článku: 26.20 | Přečteno: 4301 | Diskuse

Martin Faltýn

Jak jsem hlasoval v anketě Blogera roku 2016

Už se těším, jak adminům vypadnou oči, že dávám tipy, ovlivňuji a navádím k hlasování. Inu je to jak v chovném rybníce s kapry. Občas je potřeba pustit mezi ně nějakou štiku.

11.4.2017 v 16:18 | Karma článku: 9.43 | Přečteno: 565 | Diskuse

Martin Faltýn

Ještě není sezóna!

"Je jaro" s tímto radostným výkřikem budil medvídek Bubu v Yellystownském parku svého kamaráda Méďu Béďu, ve známém animovaném filmu. Ano, počasí si to nenechá vymluvit - jaro je tady!

3.4.2017 v 17:45 | Karma článku: 6.18 | Přečteno: 132 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Wild Orchid – Love Theme (Trumpet)

Wild Orchid is a 1990 American film directed by Zalman King and starring Mickey Rourke, Carré Otis, Jacqueline Bisset, Bruce Greenwood, and Assumpta Serna.

27.4.2017 v 22:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 |

David Liška

Vladimír Menšík a Vesnické divadlo, část 4.

Dnes se na Vladimíra Menšíka podíváme jako na člověka, který nejen ve Vesnickém divadle hrál, ale který měl na zdejší práci svůj vlastní názor a nebál se ho prezentovat.

27.4.2017 v 21:32 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 101 | Diskuse

Karel Sýkora

Tina Turner – What's Love Got To Do With It

Tina Turner (rocková babička), vlastním jménem Anna Mae Bullock je švýcarská rocková zpěvačka a herečka, jedna z nejpopulárnějších hvězd 80. let 20. století s charakteristickým chraplavým hlasem.

27.4.2017 v 18:50 | Karma článku: 4.40 | Přečteno: 82 |

Josef Prouza

Nový český film Rodinný přítel je jako ostýchavé pohlazení

Nečekejte žádnou vybroušenou recenzi, byl jsem v tomto projektu "předPelíšků" angažován (stejně jako ve filmu Pelíšky) coby choreograf, takže o nějakém objektivním odstupu nemůže být ani řeči.

27.4.2017 v 16:17 | Karma článku: 7.56 | Přečteno: 235 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Šlechtictví Vladimíra Iljiče Lenina-Uljanova

V posledních dnech vzniká množství článků o V. I. Leninovi. Dobrých i méně zdařilých. Žádný však dostatečně neosvětluje méně známou stránku života V.L. Lenina a jeho otce. Jeho šlechtictví po otci.

27.4.2017 v 13:50 | Karma článku: 22.14 | Přečteno: 759 | Diskuse
Počet článků 713 Celková karma 18.04 Průměrná čtenost 1448

Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy a věkem se blížím i absolutoriu školy života. Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.