Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Facebook skandál: zneužití dat (možné)

Zase nám vypouštějí dalšího strašáka z lahve, namísto džina a kostlivce ve skříni rozhodně nenalézají. Přičemž v mnoha případech je hranice mezi zneužitím a využitím natolik tenká, že jde jen o rétoriku.

Vy víte o nějakém případě, kdy byla vaše data ze sociálních sítí zneužita?

Jak si takové zneužití představujete?
(řeč pochopitelně není o kriminálních případech)

A jak si představujete jejich případné využití?

KDE JE TA HRANICE?

Ale nejde jenom o ni.

Jde totiž o vás samotné. Zda jste si vědomi, co na internetu činíte. A jakým způsobem vás internet používá, využívá, nadužívá, zneužívá...

Náhodou jsem půjčil jednomu mladému "ajťákovi" na pár hodin počítač. Okamžitě mi do nejmenovaného prohlížeče doplnil několik modulů a od té doby se nestačím divit.

Každá, zdůrazňuji KAŽDÁ webová stránka na mne pošle aspoň dva-tři tracking "špiony", minimálně jedno "cookies"...

...a to nejsem na internetu žádný nováček!

Díky Heleně Růžičkové, která si u mne v r. 1993 objednala scénář komediální pohádky, jsem si pořídil počítač už tehdy, protože jsem si spočítal, že bez počítače se scénář za měsíc prostým klapáním na mém psacím stroji Consul prostě napsat nedá. Scénář jsem napsal, film se nenatočil, protože někdo v AB Bance počítal příliš špatně (a nebo příliš dobře), banka zkrachovala a producent přišel o všechny své peníze - nejen ty, které měl tehdy vyčleněné na natočení filmu.

A tak jsem si pak prošel všemi počítačovými bolestmi, včetně vadných součástí hardware či ladění počítače, honil jsem sem tam nějaké ty viry - jak emailové, tak webové, instaloval nový software... (Včetně toho, že mne v jedné bývalé práci doslova špehoval nenávidivší mne kolega a byl skoro denně  připojený na desktop mého služebního počítače - a dotyčný byl tak primtiivní, že jsem z jeho invektiv vůči mně velmi rychle toto poznal a pochopil. A pak už jsem se tím jen bavil.)

Řečeno stručně: práce s internetem, kdysi dokonce i html programování zájmových webových stránek, patřilo a patří k mým běžným činnostem.

Zažil jsem internetový pokrok od dial-up vytáčení připojení k internetu, regulaci rychlosti připojení... kdo dnes ještě ví co to bylo BBS, NetMeeting nebo MiRC... ještě tak ICQ.

Protože jsem člověk komunikativní, tak udržuji spojení se svými známými tak, jak mi to technologický pokrok a čas dovolí a nabízí (snad už jen to internetové spojení s těmi, co odešli na věčnost, v našem dnešním světě chybí).

Facebook mne pochopitelně nemohl minout. Stejně jako Twitter, Instagram... ale pochopitelně internetové bankovnictví, pojištění, cestování, e-shopy a jiné platby za zboží a služby na internetu. Koneckonců i psaní emailů a blogů je výraznou individuální internetovou aktivitou (o Telegramu a You Tube nemluvě).

Ať jsem ale dělal na internetu či jiných počítačových aktivitách cokoli, vždy jsem měl dvě zásady.

  1. Co jsem nechtěl. aby se o mně vědělo, to jsem nikdy a nikde za žádnou cenu neuváděl.
  2. Cokoli jsem napsal, psal jsem to a píši s vědomím, že se to v tu chvílí stává v té či oné míře "veřejným", jakkoli je to tzv. utajeno. Tak naivní jsem nikdy nebyl, abych si myslel absolutní opak.

Vše je tedy o míře bezpečnostího rizika, které jste ochotni podstoupit.

O tzv. sociálních sítích to platí tím spíše. Protože jsou to tak zvaně veřejně přístupé zdroje. A ne naopak.

Proto ten humbuk kolem zneužití dat uživatelů na Facebooku mi přijde směšný... a spíše jej pokládám za konkurenční marketingový boj, za kterým stojí ten, koho toto využití bohapustě nenapadlo. (A neříkejte mi, že vás třeba např. nevolala nějaká firma s nabídkou, aniž byste jí vy sami poskytli vaše telefonní číslo. No tak!)

Vždyť už jen po stranách tohoto blogu najdete reklamu... a stačí navštívit komerční stránky, které používají "cookies" a několik dní se vám bude při listování blogy či jinými stránkami iDnes.cz po různu objevovat komerční inzerce daného obchodu. (No a média mají zase jednu svou "velkou story".)

Co je to? Využití? Použití? Zneužití?

Občas si při těchto příležitostech vzpomenu na výrok Heleny Růžičkové, který v daných souvislostech působí dvojnásob pikantně:

"Já si připadám taková... nezneužitá!"

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 5.4.2018 17:57 | karma článku: 13,60 | přečteno: 303x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 785x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,30 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,42
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.