Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sirotci nejsou jen ze Sýrie

Možná vás to překvapí: jsou mezi námi. Mnohdy je ani neznáme a nevíme o jejich životě bez rodičů, bez rodin. Nejosamocenější jsou pochopitelně o vánočních i jiných svátcích. Jsou na celém světě, nejen v Sýrii nebo u nás.

Možná vás to překvapí, ale začnu filmem inspirovaným skutečnými událostmi: Vlak sirotků (Orphan Train, 1979) - a sice pod pozitivnějším názvem "Vlak naděje". Promítal jsem ten film kdysi v rámci vysílání dnes již neexistujícího filmového kabelového kanálu. A i když u nás běžela jen zkrácená verze z jejího začátku mne mrazilo, zbytek byl dobrodružný i dojemný. V polovině 19. století vznikla myšlenka: sirotky z New Yorských ulic shromáždit do vlaku a umístit je do rodin na americkém západě. A začátek filmu? Obraz drsné reality tehdejší Ameriky, raději nevzpomínat.

Mnohem pozitivnější bylo v polovině 90. let mé setkání s Helenou Růžičkovou a její nadací pro děti. Úzce spolupracovala s jedním sirotčincem. Pak své aktivity přesunula, tuším do severních Čech. Pomáhala těm, kteří již "vyrostli" z dětských domovů a začínali svůj život ve startovních bytech. Vím, že pro tyhle děti dělala opravdu hodně a kompenzovala si tím nemožnost kontaktu s vlastními vnoučaty.

Další můj takový kontakt se sirotky byl bezprostřední. A to když kamarád s manželkou uvažovali o tom, že si vezmou do péče jedno dítě. Dokonce jsem byl párkrát pozván na návštěvu... Bohužel to celé pak nevyšlo; i když ono dítě jsem pak jednou náhodou potkal i v dospělém věku.

Což bylo trochu zvláštní setkání, protože jsem očekával jakési výčitky apod. K mému překvapení jsem se setkal s emocionálně vyhaslou bytostí... ve smyslu vytváření si stálejších citových vazeb. Když jsem o tom později mluvit s mými známými, řekli mi, že o tomto problému již věděli v onom dětském věku. A že to byl jeden z důvodů, proč jim nedoporučili "pěstounskou péči". Zážitky z dětství byly tak ovlivňující, že to prostě nezvratně poškodilo sociální psychiku. Více detailů po mně nechtějte, i když je znám.

Ať tak nebo onak, sirotky a děti z dětských domovů mi začal Osud přinášet do života častěji.

Ne, nesetkal jsem se se sirotky ze Sýrie... či jiné takové země, kde je tzv. rodové zřízení a pak se o sirotky skutečně stará příbuzenstvo. Nepotřebují sirotčince. - Uvědomme si, že se jedná o původně o národy, kde přežití bylo opravdu otázkou boje o zachování rodu. Jaképak odkládání dětí?

Ostatně i můj otec a jeho sourozenci byli "rozebráni" příbuznými, když samotní rodiče zemřeli v 1. světové válce. Jen aby nemuseli jít do sirotčince. Tehdy to i v našich zemích zkrátka bylo "normální", pokud se příbuzní mohli o sirotky postarat.

Ovšem naše globalizující se civilizace...

Znáte SOS dětské vesničky? Je to pokus jak překonat syndrom sirotčinců, nazývaných ovšem Dětský domov. Jejich boom byl u nás někdy v 70. letech minulého století. A fungují dodnes.

Nevím, jaké máte zkušenosti vy... ale postupně jsem se naučil poznávat, že jako vždy -  všechno je v lidech. A pokud nedojde skutečně k nezvratným deformacím, dá se vždy alespoň částečně něco dělat.

Bohužel to někdy vyžaduje jisté opatrovnictví, neustálou kontrolu a dávat zbůhdarma důvěru se příliš nevyplatí, jak jsem se dokonce jednou přesvědčil i v osobním životě.

To jsem ještě netušil, že mi Osud přivede do cesty kamaráda, který působil přímo jako vychovatel sirotků. Ovšem nikoli u nás, ale v Rusku. Ty podmínky tam, dokonce i v hlavním městě, nebyly příliš růžové... Na druhou stranu, když někdo našel tu sílu, že dokázal děti vhodně motivovat, výsledky byly neuvěřitelné. Stejně jako v tom "Vlaku naděje".

A tak mi dovolte uzavřít tuto poněkud nostalgickou úvahu tím veselejším. V jednom nejmenovaném zapadlém ruském městě se před mnoha lety jeden muzikant pustil do hudební práce se sirotky. Výsledkem je několik hudebních skupin, z nich vzešlá jedna popová hvězda a hlavně desítky písniček, interpretovaných právě těmito talentovanými sirotky. Jak to vypadá? Na tomto odkazu youtube najdete ukázku z roku 2001, jedné takové skupiny. A nedivte se tomu, jak vypadají. Vymlácené zuby a pod. I to je prostě realita... a jakýsi rozpor na truc tomu, jak takoví sirotci žijí a jakými se mohou stát, když se jim někdo skutečně věnuje.

Naštěstí existuje dnes i řada projektů nejen charitativního charakteru, nejen v tomto čase vánočním - což je hlavní důvod, proč jsem napsal tento článek. A nemusí se zrovna jednat o osvojování sirotků u nás či import z jiných kultur, neboť tyto věci je nejlépe nechat školeným odborníkům a profesionálům. Kdo ale chce, najde si způsob a cestu jak pomáhat.

Autor: Martin Faltýn | pondělí 17.12.2018 8:08 | karma článku: 21,73 | přečteno: 506x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 783x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,30 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  17:55

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,42
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.