Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podporuji čínskou ekonomiku

Nikterak cíleně, ovšem. Ale podívám-li se na řadu výrobků... i kdybych chtěl, Číně se nevyhnu. To už spíš vadnému masu z Polska, pokud mi dodavatel nezatají, odkud pochází. S Činou to není tak jednoduché.

Buďme upřímní, řeč bude o onom Made in PRC, nikoli o jiných lokalitách, aniž bychom zpochybňovali lidská práva a politiku jedné Číny.

Známý seriál Simpsonovi měl v jednom ze svých počátečních dílů fantasmagorii: instriktážní film o světě bez zinku. V tom kratinkém instruktážním filmu (stejně poškrábaném a chrchlajícím jako is to pamatujeme my z nšich třídních projekcí) pak bylo názorně zobrazeno, jaké by to byly, kdyby zinek prostě nebyl.

V jiném takovém "simpsonoském" školním snímku, pro změnu propagačně-naučném, se hovořilo o atomovém jádru. A škodlivý jaderný odpad se prostě zametl pod koberec.

Připadá mi, že zametání pod koberec se aktuálně věnujeme neustále.

Shlédl jsem kousek čím dál více zbytečného pořadu Máte slovo. Tentokrát na téma Huawei a (ne)bezpečnost. Na delší shlédnutí to nebylo, stejně jako onen pořad. Nikdy se tam nic nevyřeší, k žádným závěrům ani řešením se tam nedojde. Možná, až se ten pořad přejmenuje na "Máte problém".

Zatím si v tomto směru musíme vystačit s interpelacemi na premiéra.

Takže kdoví, možná i s novým názvem...

Stejně tak se tedy nevyřeší otázka nepoužívání čínských výrobků.

Stačí se jenom podívat na výrobky kolem sebe. I ta originál HP klávesnice, na které píši tento blog nese hrdý název "Product of China". Tím se, prosím tedy, honosí hrdé HP.

Záhájil jsem proto přímou ofenzivu.

Objednávám sí výrobky přímo v čínském e-shopu. Takových je pochopitelně víc a já tento s exotickým názvem vůdce 40 loupežníků jmenovat nebudu. Jistě mi pak jeho aplikace špehuje vše v mobilu. To abych podpořil "ověřené" zprávy, ovšem tajné, o špionážních aktivitách jiné čínské firmy.

Pravdou je, že onen čínský obchod má přehled o pohybu svého zboží lepší než Česká pošta, a to i o pohybu uvnitř pošty - pokud se tedy týká mých objednávek. Už párkrát se mi stalo, že na mne dva-tři dny trčela v e-shopu hláška, že zásilka je na výdejní poště, zatímco výdejní pošta se neobtěžovala mi poslat ani sms ani písemné oznámení. Jednou jsem tak dokonce z mlčenlivé České pošty lovil zásilku na poslední chvíli, to když mne čínský obchod upozornil, že se blíží konec všech lhůt. Pravdou je, že jsem při "prvním čtení" zhola nepochopil obsah anglického sdělení a proto jsem to lovil na konci lhůt. (Již se nedivím našim poslancům, že i oni potřebují více čtení u zákonů.)

Je zbytečné, abych vás tu unavoval výčtem toho, co jsem si koupil. A pro změnu v Česku jsem si koupil, v neposlední řadě, ne jinde než v Číně vyrobený nový mobil pro seniory. A to od renomované české firmy, která se proslavila mobilem v podobě stolního telefonu. Když jsme teď potřebovali také náhradní napájecí zdroj s kabelem - bylo to opět "Product of China."

Ano, lze řadu věcí omezit. Pokud to jde, hledat jiné cesty. A odklonit potencionální nebezpečí - vládní akce Huawei je toho dostatečným důkazem.

Na druhou stranu, chcete-li určité zboží či produkty, těm čínským se prostě nevyhnete, ani z vlastních zdrojů. Jak vídno na příkladu onoho mobilního telefonu.

Neptám se, zda je to dobře nebo špatně. Světovou revoluci neplánuji, svět nezměním. Ani tu ekonomiku neřídím.

Jediné co mohu: buď se těmto výrobkům vyhnout, pokud se mi něco nelíbí - naštěstí nejsem naše vláda a nemusím vypisovat výběrová řízení a pak měnit podmínky řízení. Ani nekonám lobbistické ekonomické cesty tímto směrem.

Na druhou stranu: nemám pocit, že bych si nemohl cokoli objednat pokud chci nebo to potřebuji - zejména, dokud v tom trh neklade překážky.

Takže stejně tak jako si občas objednám pár věci z této země, objednávám si také např. výrobky jisté renomované firmy s malými kuchyňskými spotřebiči. Z Velké Británie. Dokud jsou. Protože, kdoví, co bude po brexitu a s bezpečnostními to nemá nic společného. V daném případě hledám kvalitu výrobku, stejně tak jako třeba jinde hledám optimum poměru cena / výkon.

Jistě, nechovám se politicky. Ale chovám se ekonomicky. Směrem ke své kapse, ke svým potřebám a to zejména tam, kde si potřebuji zpříjemnit nebo zkvalitnit život. Třeba i zdravotně a nebo duchovně.

 

 

Takže to, že jsem si třeba koupil draka, který umí "vypouštět kouř", nemá nic společného ani s politkou, ani s ekonomikou... ani s oslavou nadcházejícího nového čínského roku. Prostě se mi tento objekt líbil a chtěl jsem ho. Dva měsíce jsem čekal, než se dostane do slevové akce. Další tři měsíce, než ke mně doputoval.

Podporuji vědomě čínskou ekonomiku?

Snad ani ne.

Podporuji totiž to, co pro mne a mé nejbližší pokládám za nejlepší. A čínským výrobkům se přitom dost dobře vyhnout nelze. A nelze tento fakt zametat pod koberec. Naštěstí nejsem vláda, abych musel řešit bezpečnostní otázky. Na to mi v domácích podmínkách stačí Apple a jeho aplikace Facetime,

A jak jste na tom vy?

 

 

--------------------

Foto: M. Faltýn

Autor: Martin Faltýn | sobota 2.2.2019 8:08 | karma článku: 20,25 | přečteno: 463x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 783x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,30 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,42
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.