Z Prahy přes Istanbul do Malajsie a zase zpátky - 3

Kapitola 3. Tajemství istanbulských očí 2 - Cestou do Malajsie jsem se zastavil na 3 dny v Istanbulu. Kdysi jsem přes něj služebně cestoval, tak jsem jej navštívil. A odhalil i jedno tajemství Dnes prozradím, na co jsem přišel.

Dáte mi za pravdu, že ráno je nejlépe začínat snídaní. To vědí i mnohé hotely a tak vám nabízejí snídani v ceně. Jejich pochopitelná unifikovanost je nasnadě. Ale v hotelu, kde jsem bydlel, byla nabídka poměrně bohatá.

Já osobně nepatřím zrovna mezi ty, co se ráno v hotelu nacpou do zásoby na celý den a hlady (a žízní) trpí do nějaké laciné večeře. Případně se odbudou nějakou "maličkostí" a zahánějí hlad všelijak.

Moje zásada je: když poznávat kulturu cizí země - tak se vším všudy. (A když na to nemám, tak tam prostě nejedu.)

Drobné občerstvení není nikdy na škodu v jakékoli rozumné podobě. A tak mne lákaly i prodejní kiosky u jednotlivých pamětihodností. Ten prostřední pojízdný stánek (nejen ten) vám dám do galerie, abyste si mohli prohlédnout nabídku podrobněji.

A tak se člověk mění nejen v turistu, ale i něco jako ochutnávače kulinářské nabídky.

Před sebou jsem měl celý den a v plánu navštívit několik pamětihodností. Tou hlavní byla slavná Modrá mešita sultána Ahmeda. Tady máte asi nejlepší pohled na ni.

Protože samotný pohled zblízka, z parku, takto bývalého "hipodromu", je skrytý zelení.

Bohužel, dovnitř jsem se nedostal. Končil ramadán a tak zde probíhaly dlouhotrvající modlitby. (Obdobně jsem "neuspěl" v Malajsii, u mešity Masjit Bandaraja, na Kota Kinabalu)

To ovšem nebránilo tomu, aby se před vchodem i jinde čile neobchodovalo se suvenýry.

A tak jsem se vydal na návštěvu druhé zdejší pamětihodnosti: chrámu Boží moudrosti (Hagia Sophia) - což je zajímavá stavba svou historií, protože si prošla vývojem od byzantského chrámu přes mešitu až po muzeum. Islámské vlivy jsou zde ovšem stále velmi silné a z minaretů tak zní muzeínovo svolávání k modlitbě. Každopádně, chrám svaté Boží moudrosti stojí za návštěvu.

Víc fotografií i postřehů najdete na konci blogu v galerii. Bylo tady co fotit i pozorovat - včetně turistů.

Z pamětihodností náměstí (Sultanahmed Meydani) nesmím opomenout ani kašnu německého císaře Viléma II. - dar na výraz přátelství Abdulhamidovi II. - (Z dnešního pohledu výborný nápad. Jenže současná politika je příliš vrtkavá na takovéto dlouhodobé dary.)

A není to zdaleka jediná zajímavost nebo muzeum. Dalo by se tu chodit a odpočívat hodiny.

Logicky vás při takové procházce pamětihodnostmi popadne hlad. A tak jsem po zkoumání místních kiosků dal přednost raději restauraci, hned v sousedství dvou obelisků.

Zdálo by se, že na míchaných vajíčkách s rajčaty a trochou pažitky není nic zvláštního. Inu, je a není. Osobně poměřuji úroveň restauračních zařízení (pokud to tak vyjde) právě že tím, do jaké míry umějí udělat míchaná vajíčka. A tady, to musím přiznat, to bylo par excellence! A vůbec mi nevadilo, že mne vrchní při placení natáhnul. Asi o 20%. Za to jídlo to stálo a nejen za ně!

Ano, je to tady, prozradím vám ono tajemství! Protože k jeho odhalení došlo právě zde.

Je to zvláštní, za jakých okolností k vám přicházejí nejrůznější poznání. Někdy i ryze soukromého charakteru - neboli to, nač někdo jiný před vámi nepřišel.

Tady mi dovolte zacitovat sama sebe:

"V povědomí nás Středoevropanů, mají všechny jihoevropské a ještě jižnější či východojižnější národy jednak černé vlasy a jednak - černé oči. Je to jakýsi tradující se úzus... nechci říkat předpojatost, tu si nechte vůči imigrantům... Ale jakmile jste z "jihu" - máte černé oči!"

Seděl jsem tedy v restauraci u Modré mešity. Za zády Constantinův obelisk a před sebou oběd. U vedlejšího stolu si jídlo i jiné radosti vychutnávala jedna dvojice. Snad mi prominou, že sem dávám jejich foto, byť identifikačně pozměněné.

Jistě vám nemusím dvakrát zdůrazňovat, že oba dva hosté kouří. V době oběda, sotva pár metrů od sousedních stolků... no vidíte a nikdo se z toho neposere! Žádní sluníčkáři, žádní fanatici protikuřáckých zákonů nebo hlídači čistoty víry. Nikdo. A věřím, že kdyby mi o to šlo a požádal bych je, že by kouření zanechali. Mne to ovšem ani na chvilku nenapadlo. Jednak svěžího vzduchu bylo kolem a kolem dost. A i kdyby nebylo: považoval bych za přímo sobecky bezohledné kazit těm dvěma pohodovou chvíli, kterou si zkrátka zpestřují jak sklenkou vína, tak i tou cigaretou.

A pak si ona dvojice dopřála tradiční turecký čaj. Je velmi silný, samozřejmě slazený a podává se něco jako digestive. V okamžiku, kdy čaj přistál na stole oné dvojice a osvítilo jej světlo... jsem to pochopil!

Pochopil jsem barvu istanbulských, tedy i tureckých očí.

Je to barva zlatavého čaje.

Hluboká, někdy pronikavá, jindy neproniknutelná, záhadně hloubavá, obdivně zářící hloubkou pohledu...

Ano, já vím, prozradil jsem vám hlavní téma těchto dvou blogů. A myslíte si, že tím to všechno skončilo a nic zajímavého už pro vás z Istanbulu nemám.

Nemylte se.

Už jste se někdy v cizím městě totálně ztratili?

A tím "totálně" myslím, že jste nejen zapomněli navštívenku s adresou hotelu, ale v tu chvíli tím šokem i název hotelu a ulici... takže, zavolat taxi nepřipadá v úvahu... a baterie v mobilu, požíraná aplikací Google mapy, se nemilosrdně krátí. A pozor, je to den odletu!

Tomu já říkám: ztratit se!

Ale o tom až příští pátek.

Istanbul 2

Istanbul 3 (Hagia Sophia)

- - -

Všechna foto: Martin Faltýn

Autor: Martin Faltýn | pondělí 1.7.2019 10:00 | karma článku: 11,63 | přečteno: 352x

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,27 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 28,80 | Přečteno: 802x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma: 14,43 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,35 | Přečteno: 3946x | Diskuse| Média

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma: 16,44 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,40 | Přečteno: 282x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma: 14,17 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

8.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,45 | Přečteno: 260x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 10

"Není podstatné kdy, ale kam." To jsem si říkal během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92. A tak jsem mimo jiné zažil prodloužený víkend na Floridě. A kde že to přesně bylo?

4.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,35 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 9

Za měsíc pobytu v USA už člověk nasbírá dojmy. Tím spíš, že jsem tam byl na pozvání na přelomu roku 1992/92. To už člověk krátce po sametové revoluci nasbíral dojmy! Třeba jen mé objevy při procházkách Washingtonem DC.

1.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,13 | Přečteno: 290x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 7

Vánoční svátky v USA? - Návštěva pár vánočně vyzdobených míst, ale i jedna společenská událost - to jsou nezapomenutelné věci z mé cesty v prosinci 1991.

23.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,33 | Přečteno: 359x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

19.2.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 5

Prosince 1991 a moje měsíční cesta do USA. Pochopitelně: od prvního okamžiku plná zážitků, drobných i větších problémů, jako by mi chtěl Osud říct, že jiné už to nebude. I v případě rozhovoru s naší velvyslankyní v USA.

16.2.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 4

Tak jsem konečně přistál v USA! Bylo 7. prosince 1991. Imigrační kontrolou jsem prošel, známá si mne převzala na letišti a můj exkluzivní měsíční pobyt mohl začít.

12.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,19 | Přečteno: 517x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 3

Na přelomu roku 1991/92 jsem byl pozván na měsíc do USA. Moje první cesta na Západ! Že to nebyla maličkost, je nasnadě. Ale v prvé řadě bylo nutno doletět a překonat administrativní překážky v podobě imigračních úředníků.

9.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,42 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 2

Psal se prosinec 1991 a já jsem se chystal na svou první cestu na Západ a rovnou do USA. A hned v úvodu nastala první krize: to když mi kamarád oznámil, že je bez auta, kterým mě chtěl odvézt do Frankfurtu n. M. na letiště.

5.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,46 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Když prvně na Západ, tak do USA - 1

Psal se prosinec 1991. Stále jsme ještě měli růžové brýle. Já jak v osobním, tak pracovním životě. Český vekslácký kapitalismus už vystrkoval růžky. A v rámci toho veškerého optimismu jsem byl pozván na měsíc celý do USA!

2.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,23 | Přečteno: 780x | Diskuse| Cestování
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.