Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přežili jste 1. září?

Ačkoliv jsem nerodič, včera jsem si začátek školního roku užil. Ne, nebyl jsem ve škole, úplně mi stačilo, že jsem se šel najíst do jednoho nejmenovaného fastfoodu.

Už když jsem se blížil k nejmenované "restauraci", jak si tyhle fastfoody drze říkají, tak i na dálku bylo vidět, že se dveře netrhnou. Mládež proudila sem a tam, jednotlivě i ve skupinách... a stačilo vejít dovnitř a byli jste rázem ve zcela jiném světě.

Tedy, upřímně, věkový průměr 12-17 let jsem tady kazil jen já a pak ještě pár prarodičů, doprovázející ratolesti svých ratolestí - na sváteční "oběd".

Jako kluk jsem 1. září, po vyučování, s maminkou chodil do cukrárny na Vysočanském náměstí. Tady zbylo ještě pár otevřených boxů v prvorepublikovém stylu. Maminka vždy usedla s kávou a věnečkem... já už ani nevím, co jsem jako dítě rád jídal za sladkosti. A seděli jsme důstojně, poklidně a oslavovali jsme.

Dnešní mumraj s tím neměl zhola nic společného!

Hukot a hluk tady byl jak o velké přestávce, nebo ještě lépe: jako když opravdu skončí vyučování a mládež vyráží domů. Dnes tedy všichni vyrazili po prvním vyučování do mekáče, do káefcéčka, burgeráče a co já vím kam ještě.

Před přeřváváním toho hluku a lomozu u objednávacího pultu jsem dal přednost "ťukání" do interaktivní obrazovky s nabídkou menu. I tak to chvíli trvalo, než na mne došla řada. Ze dvou stanic byla jedna jaksi unavená a nereagovala na nic... Druhá byla pochopitelně rovněž v obležení.

Zděsil jsem se objednávkového čísla 22, protože výdejní obrazovka ukázala teprve číslo 13.

"To si pěkně počkám," pomyslel jsem si. Usedl jsem a začal se rozhlížet.

Jako první moment mi padlo do očí, že středoškolská mládež má letos v oblibě černou. Trochu to občas připomínalo výsadek URNA. Módní návrhářská nabídka nebyla v tomto stylu příliš nápaditá. Ale hlavně to na sobě měli prakticky všichni! Tedy mládenci. Děvčat tohoto věku tam také bylo pár skupinek - ano, bylo to poněkud segregováno. Děvčata byla natlačená do přiléhavých kaliopek, které neúnavně dávaly vyniknout jejich stehnům a fastfoody se nalévajícímu pozadí - promiňte tu špetku sexismu, ale to se nedá popsat jinak. Na vršek se hodilo cokoli, co aspoň trochu odhalovalo nalévající se ňadra. A do módy také opět přišla písnička Ivana Mládka:

  • "Má milovaná,
  • proč chodí taková zmalovaná."

 

Zajímavé bylo pozorovat školní mládež. Tedy tu, co už začala mutovat a do školy i ze školy směla bez doprovodu. Při vstupu, ve dveřích se jim, bez rozdílu pohlaví, rozzářily oči nad tím mumrajem a postávajícími davy. NAPOSLEDY jim takhle zářily oči, když coby caparti spatřili rozsvícený vánoční stromeček. Mně můžete věřit.

Energie této pozdně školní mládeže se vyčerpala až v davu na objednávku a posléze u jídelních stolků, kde jsem měl kliku, že jsem vystihl jakousi podivnou pauzu mezi ukončením školní výuky prvního a druhého stupně. Přijít o 15 minut později, už jsem si nesedl.

Začínající a mladší školní mládež způsobně seděla s rodiči a prarodiči. I když "seděla". Ta na pohled roztomilá, růžovo copánková holčička naproti přes uličku, na čtyřce, dělala dojem, že s ní šijí všichni čerti 24 hodin denně. ADHD na pochodu, pardon v akci. Fastfoodovou hračku dětského menu obratně vyškrábla z krabičky a ani ji moc nepoškodila - tu krabičku, protože po skončení jídla, jen tak mimochodem za živé konverzace s máti, s pohledem upřeným kamsi, tu hračku do krabičky zase zašoupla. Možná ji z ní ještě někdy vyndá.

 

Kdo měl v očích doslova zděšení, byli - s prominutím - geronti, kteří se v počtu několika máto, tří, jedinců, odvážili do toho zuřícího davu mládeže vkročit. Jeden manželský pár, který vypadal, jako když jim ujel před nosem autobus... horko těžko klesl na téměř dětské židličky. ON zahodil hůl a hrdinně přinesl na tácu dva hamburgery nebo co. Moc jsem je nesledoval. Jejich vyděšený, odzbrojený výraz mi stačil. - Ještě hůře pak dopadl šourající se důchodce, který nechápaje prošel kolem mne stylem krok sun krok. Dál jsem jeho Osud nesledoval, protože můj čas se nachýlil a bylo třeba se posunout k dalším dálavám.

 

Plány měla na dnešní odpoledne také mládež. Spoustu, jak jsem "odposlouchal" proti své vůli z řinčících a drnčících mobilů. Mládež rozhodně nehodlala vyplývat veškerý volný čas jen na hamburger a drink.

"Ty to ještě nemáš vypitý?" hlesl odevzdaně asi tak páťák-šesťák nad svou sestrou, dvojčetem. A rozhořčeně klesl opět na židli poté, co se před tím vrátil "odkudsi". Sestra do sebe hodila znechuceně nápoj a vyrazili.

 

No, sebral jsem se a vyrazil rovněž. Hlavně, s pocitem, že první září se rozhodně vydařil.

 

- - - - -

Ilustrační foto z onoho nejmenovaného fastfoodu: autor.

Autor: Martin Faltýn | středa 2.9.2020 10:20 | karma článku: 14,73 | přečteno: 460x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,07 | Přečteno: 250x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,16 | Přečteno: 802x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,09 | Přečteno: 818x | Média
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1309
  • Celková karma 16,09
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.