Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prý v roce šedesátém šestém, až bude dávno všude mír

Nu, nějak se nám ta doba pokazila. Byl rok 66, teď je rok 23. Možná to bude v tom dalším šedesátém šestém a můžeme jen závidět těm co se toho dožijí. Dnes ovšem slavíme 17. listopad a já se divím při pohledu na televizní program.

"Nepamatovat si, to je nejlíp placený," vyřkl na divadle Jan Werich.

"Ti, kdo si nepamatují minulost, jsou odsouzeni k tomu ji opakovat." To pronesl americký spisovatel španělského původu George Santayana.

Snad proto si 17. listopadu připomínáme Sametovou revoluci; následně tedy s titulem "Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva".

Pan premiér Fiala náhle ochořel. Na oslavách nebude. Zlí jazykové v diskusi pod článkem tvrdí, že se bojí ukázat před lidmi. Můj osobní dojem je, že se poněkud přehřál v horkém africkém podnebí - jako onehdy já a to jsem na rozdíl od něj neměl náročný, byť poněkud krácený program, nýbrž jsem zde trávil all inclusive dovolenou.

Foto: autor v r. 2021

Tak tedy 17. listopad.

Jak na něj vzpomínáte vy? Já s klidem, protože jsem měl zrovna angínu a ta u mne nemá nikdy lehký průběh. Takže jsem se léčil, pospával... a sledoval malou stolní televizi. Moji první barevnou a snad i nejbarevnější.

Co mne tehdy dokonale uspokojovalo, byl - vedle dramatických zpráv - tzv. náhradní program. Ledy velmi rychle pukly a Československá televize sáhla do svých archivů, včetně filmových a vysílala jeden filmový hit za druhým - zejména takový, který jsme nesměli léta spatřit. Bylo to totální retro.

Svým způsobem jsem byl tedy vděčný tomu, že jsem se víkend před tím toulal Prahou a poněkud nastydl. Jaká ovšem byla tehdy zima, to se mne neptejte - následující foto jsou pouze ilustrační.

Foto: archiv autora /dia/

 

A jak tehdy, tak také dnes jsem sáhl po programu, abych se podíval, co bude v televizi. Cožpak tenkrát, jak už jsem psal, mne to potěšilo. Dnes mne to spíše překvapilo:

  • 8 - 12 hodin
    • ČT - Pohádka o mokrosuchém štěstí z r. 1981
    • ČT - Pravda a lež, 1992
    • ČT - Tři zlaté vlasy Děda Vševěda, 1963
    • Nova - Třetí skoba pro kocoura, 1983
    • Nova - Smrt krásných srnců, 1986
    • Prima - Kam čert nemůže, 1959
  • 12 - 18 hodin
    • ČT - Přítelkyně pana ministra, 1940
    • ČT - Prázdniny pro psa, 1980
    • Nova - Cesta do hlubin študákovy duše, 1939
    • Nova - Parta hic, 1976
    • Nova Cinema - Sexmise, 1984
    • Prima - Limonádový Joe, 1964

Podotýkám, že cestovat v čase do minulosti neumíme a dle teoretických fyziků je to i zhola nemožné.

Televizní čest a slávu zachraňuje na ČT2 dokument z r. 1992 - Molové tóny Karla Kryla. A večer: Ceny paměti národa následované trezorovým filmem Skřivánci na niti, 1969.

Jistě mi prominete, že ve výčtu televizní nabídky 17. listopadu pominu řadu více či méně plytkých amerických filmů, jimž se směle vyrovnají dva hlavní večerní české filmy. Jim je v závěsu druhá část historického snímku Marie Terezie. Což je rovněž titul jistě vhodný pro "Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva".

 

Tak vám nevím...

Možná mne začíná pobolívat v krku.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | pátek 17.11.2023 8:08 | karma článku: 20,00 | přečteno: 439x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 2

Třítýdenní cesta do Thajska a Malajsie mi dala tentokrát opravdu zabrat. Působil jsem spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

10.5.2024 v 8:08 | Karma: 15,77 | Přečteno: 262x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 14,49 | Přečteno: 331x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,31 | Přečteno: 811x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Bakterie z vody letos zabíjí častěji, zemřelo už 23 lidí. Řada nákaz uniká

17. května 2024

Premium Kromě jiných infekcí se v Česku letos více šíří i smrtelnější legionářská nemoc, která se...

Slovensko k tragédii směřovalo dlouho, tímhle prohráli všichni, míní expert

17. května 2024

Premium Bývalý slovenský novinář a bezpečnostní expert Milan Žitný je přesvědčen, že k tragické události,...

V Kladně hořel sklad olejů a autodílů, škoda je čtyřicet milionů korun

16. května 2024  12:31,  aktualizováno  22:59

V kladenské ulici Železničářů ve čtvrtek hořela průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U...

Soud v Haagu začal řešit Gazu. Genocida dosáhla strašlivé úrovně, zaznělo

16. května 2024  22:40

Genocida, kterou Izrael páchá v Pásmu Gazy, dosáhla strašlivé úrovně, prohlásil zástupce...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 16,13
  • Průměrná čtenost 1150x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.