Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

Když mi známá, na jejíž pozvání jsem v USA byl, oznámila, že jedeme na exkurzi do Pentagonu, nechtělo se mi tomu věřit. Člověk z post-komunistického Československa a do Pentagonu?

Inu, nebyl to problém.

 

PENTAGON je pro nás legendární pojem, pochopitelně. Jak se dočtete, kromě budovy se tím míní přeneseně i Ministerstvo obrany USA. Dříve se mu také říkalo "Ground Zero" - a proč a jak, to už si přečtěte ve Wikipedii sami.

 

Exkurze po registraci probíhala jednoduše a zajímavě. Nebyli jsme zdaleka jediní a já vám zde uvedu jen pár fotografií a zbytek uvidíte v galerii.

Náš průvodce X. Y. byl v armádě nováček. Sám to přiznal, aby vysvětlil vyholené letadýlko po straně ve vlastech - což uvidíte v galerii. Tady je na foto z prvního oficiálního přivítání.

I v Pentagonu se slaví vánoce - a tak věnec na dveřích nebyl výjimkou - aspoň tam, kudy jsme po okružní "turistické cestě" chodili.

A mladý důstojník si jednu chvíli "šplhnul", když viděl na přicházet chodbou jednoho z velících důstojníků a promptně na nás polohlasem houkl: "Popřejte hlasitě veselé vánoce."
A tak když kolem nás generál procházel, zvolali jsme skoro jednohlasně: "Merry Christmas!"
Generál se zasmál, pronesl něco vtipného směrem k našemu průvodci. ten se zašklebil a pokračovali jsme v exkurzi dál.

Mezi zajímavosti bezesporu patřil kus Berlínské zdi, která sem byla dopravena k vystavení. Bylo to přímo symbolické.

A ostatní už uvidíte v galerii.

PENTAGON

 

To vše je samozřejmě dávná historie. Nevím, zda dnes lze do Pentagonu na exkurze. Nevím, zda a jak je vše poznamenáno tragédií 11. září 2001. Berte tedy tyto fotografie jako unikátní vzpomínku na jiné časy.

 

Během mého měsíčního pobytu čas plynul všelijak.

Často jsem chodil do města - a o tom si povíme příště. Jindy jsem prostě "lenošil" a trávil čas v apartmá. Při televizi a při čínské nudlové polévce. Když na to přijde, umím žít skromně.

Chci se v tuto chvíli zastavit u té televize.

V Československu jsme tedy měli dva televizní kanály, tedy 1 a 2 a třetí OK3 byl skoro "pirátský". Vzhledem k lednu 1992 první soukromá televize Premiéra TV (dnes Prima) byla ještě rok a půl v nedohlednu - od června 1993. TV Nova začala ještě o dva roky později - až v únoru r. 1994.

Tady ve Washingtonu bylo na televizi stanic nepočítaně. Nevím, co z toho kam patřilo, co bylo celostátní, co bylo místní - co placená kabelovka atd. atd. Pro mne byl podstatný televizní program.

Samozřejmě jsem přepínal a skákal. Udivovalo mne tehdy množství reklam, kterými byly prokládány všechny ty seriály - jako třeba Old Couple a Full House...

Pamatuji se, že jsem k mé radosti odchytil vysílání filmu "Někdo to rád horké" - pochopitelně v originále, tedy Some Like It Hot. Jenže jsem zjistil, že to televizní vysílání je k nekoukání. Snad po každých 10-15 minutách filmu následovalo 15-20 minut reklamy a to se v tom člověk prostě ztrácel.

O něco svižnější tempo měli pak Simpsonovi. Tady byl "pouze" jeden dlouhý reklamní blok uprostřed.

A co mne tehdy maximálně zaujalo, byl sitcomový seriál Dinosaurové. Tehdy to byla naprostá senzace a vlastně jsem to - netuše - sledoval v premiéře. Říkal jsem si, že tohle je seriál, který by měli dávat i u nás a naštěstí se to o několik let později splnilo.

Z jiných televizních vzpomínek jen vím, že jsem se v jeden moment docela zděsil. Hledal jsem něco "ke koukání"¨a jak jsem tak listoval kanály... asi při pěti přepnutích programů jsem se zrovna trefil do situace, kdy někdo telefonoval! Říkal jsem si, no tohle je teda síla... a budete se divit, něco podobného s jakousi jinou scénou jsem o několik let později zažil i u nás. Jsme zkrátka světoví.

 

Samozřejmě nastoupily i vánoce a Silvestr.

Zatímco vánoce si matně pamatuji, Silvestr vůbec ne. Asi to nebylo pro můj pobyt v USA důležité.

Jedním z dárků, který mi zůstal, je porcelánový hrníček. Dalším pak magnetická tabulka na ledničku. Jak vidíte, oboje mám dodnes.

 

No a o mém dalším čase ve Washingtonu zase příště. Jednak o mých procházkách zde, jednak o Smithonian institutu a výstavě astronautiky.

A do budoucna nás ještě čeká Florida a New York!

Florida - New York

 

Všechna foto a reprofoto: autor
Fotografie z USA jsou scany 35mm diapozitivů z r. 1992 a daná kvalita je optimální.

Autor: Martin Faltýn | pondělí 26.2.2024 8:08 | karma článku: 12,47 | přečteno: 432x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,72 | Přečteno: 790x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,31 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 474x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Ukrajinská armáda na frontě postupně míří k bankrotu, varuje analytik

28. dubna 2024

Podcast Ukrajinská armáda na frontě čelí čím dál většímu tlaku. Především v Donbasu je situace kritická....

VIDEO: Paraglider se zřítil ze třiceti metrů na poušť. Sám si zavolal záchranku

28. dubna 2024  11:45

Třiatřicetiletý Anthony Vella testoval nad texaskou pouští severozápadně od Austinu motor BGD Luna...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,43
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.