Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

Ano, přiznám se, že platí okřídlená věta: "New York buď milujete nebo nenávidíte." Jsem rád, že patřím mezi ty, kdo toto město milují.

Všechno tady má svůj zvláštní vodorovně příčný řád, všechno je tady tak nějak mírně praštěné a snad nikde není taková anti-nuda, jako v New Yorku.

Myslím, že New York si zamilují hlavně ti, co rádi neustále něco objevují, poznávají... a jestliže se říká "dvakrát do stejné řeky nevstoupíš", zrovna tak to platí o New Yorku.

Přepravili jsme se autobusem a já jsem se v duchu musel omluvit známé, že jsem do té doby nechápal její nechuť přijet pro mne na letiště sem. Je to opravdu štreka i po té dálnici.

Bydleli jsme na našem konzulátu - jako výjimka. Ale kde to je a jak to tam vypadalo, si opravdu už nepamatuji.

Samozřejmě, New York mne překvapil - asi jako všechny.

A museli jsme to zahájit nezbytnou exkurzí do Empire State Building. Co bylo zajímavé, že byl vánočně vyzdoben. A když jsme vyjeli na nejvyšší vyhlídkové místo - bylo se na co dívat.

Co už vám nikdo neukáže, je pohled dolů. - Tady jsou natažené sítě... jednak pro to, aby chodci dole nebylo ohrožováni předměty, které náhle upadnou turistům...a samozřejmě i jako ochrana proti sebevrahům. U tak se vám z toho pohledu snadno zatočí hlava.

Odvezl jsem si odtud i na památku pamětní mince. Tedy asi takto. Byl tam mohutný přístroj, u kterého stál mohutný chlap. Dali jsme mu dolar a dva centy. Chlapík si dolar nechal a centy prohnal soukolím, které je převálcovalo ražbou do pamětní plakety. Jeden do budovy Empire a druhý do Sochy svobody.  Oboje vlastním, ale bohužel jsem to neohlídal a na obou měděných mincích se podepsal zub času.

Ze shora máte vše jako na dlani. Pořídil jsem zde několik dnes už historických snímků.

 

Procházka ulicemi New Yorku byla neuvěřitelná.

Zažil jsem zde několik zajímavých příběhů.

Jedním z nich bylo, že jsem si nějak našel, že je zde obchod s elektronikou, kde se dají smlouvat ceny. Skutečně jsem obchod za pomoci známé našel. Oči mi zazářily, protože jsem technický hračička. Dodnes. A tak jsem začal smlouvat o cenu jednoho fotoaparátu... Smlouvali jsem, pořád o pár desítek dolarů níž... až v jednom okamžiku se prodavač s cenou zasekl a že níž už nepůjde. Nezlobil jsem se na něj, jen jsem to přepočítal na naše peníze. Poděkoval jsem se. Byla to přesně cena, za jakou jsem daný přístroj mohl koupit i u nás - pro mne tedy nic výhodného.

Do ostatních výloh jsem se jen díval.

A dívat se bylo na co třeba i v čínské čtvrti, která byla docela velká a byl to uzavřený svět uprostřed velkoměsta. A nikdo tady neřešil, že nápisy i cenovky jsou prostě čínské.

 

Jiným světem uprostřed New Yorku je tzv. Central Park.

Už v Praze jsem si usmyslel, že navštívím Woody Allena. Bydlel právě hned u Central parku.

Tedy, ne že bych byl naivka a myslel si, že bude doma a pokud ano, že mne přijme. Ale chtěl jsem mu předat knížku jeho povídek v češtině.

To mělo svůj důvod.

V té době jsem byl členem party divadelních nadšenců "Fracas", včele s Václavem Kutilem, dnes damaturgem TV Prima. Udělali jsme několik představení. Jedním z nich byla Václavova montáž právě že z povídek Woody Allena. Já sám jsem tam měl parádní epizodní roly postavy Smrti. A mým excelentním číslem byla imitace hry na saxofon, na playback známého motivu Růžového pantera. Neskromně se přiznám, že prý ani profesionál neodhalil, že na nástroj neumím vůbec hrát.

A povzbuzen tímto úspěchem, tedy samotnou rolí, jsem chtěl české vydání oněch povídek předat Woody Allenovi.

Už když jsem se blížil k Central Parku, byl jsem docela nervózní. Kdo by nebyl.

 

Dům jsem bez problémů nalezl (a zapomněl posléze vyfotit) a vešel dovnitř. Na naše poměry zde naprosto nezvykle byla luxusní recepce jako v hotelu. A vedle postávali dva mohutní černoši v livrejovaných uniformách.

Vysvětlil jsem vrátnému svou českoangličtinou o co mi jde. Ten pohotově pronesl:

"On není doma, ale můžete mu to dát do poštovní schránky."

"OK, a kam tedy?"

Oba příslušníci ochranky mi úslužně ukázali prstem na jakousi dopisovou schránku v řadě. Vložil jsme do ní útlou obálku s knížkou a osobním dopisem...

No a tím to bylo vyřízeno.

Vypoklonkoval jsem se ven a tím moje epizoda s názvem "Woody Allen" skončila. Pochopitelně mi nikdy nenapsal, nepoděkoval za knížku - pokud ano, tak ten dopis někdo ztopil... Kdoví?

 

To však zdaleka nebyl mým zážitkům z New Yorku konec.

Čekal mne mimo jiné ještě Manhattan a také největší trapas, který jsem v USA zažil.

 

 

Všechna foto a reprofoto: autor
Fotografie z USA jsou scany 35mm diapozitivů z r. 1992 a daná kvalita je optimální.

Autor: Martin Faltýn | pátek 8.3.2024 8:08 | karma článku: 13,47 | přečteno: 264x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 787x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,31 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 474x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, i když pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,42
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.