Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naprostá horáznost

Před pár týdny jsem psal v článku "Naprostá nehoráznost" o nových celních pravidlech a novém zacházení se zahraničními (mimo EU) zásilkami. Včera mi konečně jeden balíček přišel. Jak to celé probíhalo?

Zasvěcenci už vědí, že jsem fandou části hudebního proudu, kterému se říká j-pop, tedy japonský pop a objednal jsem si Blu-Ray disk s živým koncertem jedné z mých oblíbených skupin Kanjani 8. Upřímně řečeno, docela jsem se těšil. Ne proto, abych si procvičil japonštinu (kromě dvou tří slov nemumím ani žbleptnout). Ale proto, že se jedná o první koncert v Blu-Ray kvalitě se vším všudy: skvělý zvuk a ještě lepší obraz s dokonalým rozlišením!

Už když jsem na stránkách oblíbeného e-shopu zaregistroval annonci, že tento koncert vyjde na blu-ray, jsem neváhal ani minutu a udělal předobjednávku. Neodradila mne ani poměrně vysoká cena, v přepočtu nějakých 1,400 Kč včetně poštovného (80U$D). Inu, co vám budu vykládat o sběratelích a podobných bláznech, které za starožitnosti, obrazy, ale třeba i poštovní známky atd. atp. utrácejí mnohem větší sumy.

Pojďme se věnovat nejprve termínu doručení zásilky.

Předobjednané Blu Ray Kajnani8 mělo vyjít 13. dubna. Odešlo ke mně hned následující den, jak můžete vidět z přiložené faktury.

Až posud to bylo jednoduché. Nyní jsem se ovšem chtěl dopátrat, kdy že zásilka dorazila do České republiky. E-shop slibuje při použití nejlevnější poštovní služby délku až 12 týdnů. Dle dosavadních zkušeností to však bývala vždy tak maximálně polovina. I dal jsem se do studia nálepek na balíčku.

 

Soudě dle celního razítka Celní správy Pošta Praha 5 "kontrola RTG" (tedy prosvícení rentgenem) musel tento přijít do Prahy nejpozději 23. 4.

Z Japonska do Prahy Ruzyně šla tedy zásilka ani ne 10 dní.

Pak si ovšem povšimněte ručně psaného data nahoře - "Oznámení o uložení zásilky" bylo provedeno dne 25.5. s uložením 14 dní t.j. do 9. 6. To tam dala moje pošťačka na Praze 9, když mne nezastihla.

To znamená, že balíček celých 6 týdnů cestoval nikoli z Japonska, ale 4 týdny z Prahy 6 na Prahu 9.

Co se dělo po ony 4 týdny? Přehrával si někdo BluRay a kontroloval, zda neobsahuje něco závadného? Leželo ladem a čekalo, zda jej nezačnou okusovat myši? Nikoli. Jeho doručení zdržela, světe div se, administrativa!

I úřední šiml se potřebuje nazřat.

Zásilku provázela sbírka papírů, že by se za jejich vydání v sebraných spisech nemusel stydět ani Vácav Klaus, který tak vydává své sebrané spisy a názory po vzoru Václava Havla, ale třeba také Klementa Gottwalda, T. G: Masaryka a nebo V. I. Lenina a Marxe a Engelse a Sigismunda Freuda.

Na následujícím obrázku vidíte slabší polovinu dokumentů, které zásilku provázely.

Xerokopie titulky balíčku, se žlutě vyznačenou adresou vznikla 27. 4.

Následně modré razítko VYCLENO má vedle sebe celní razítko Praha Ruzyně ze dne 11. 5.

A konečně 16. 5. Česká pošta vyměřila fakturu Poplatkový lístek (dokument vpravo)

V praxi tedy: někdo musel vyměřit daň, napsat složenku na zaplacení, k tomu zpracovat dvojmo další 2 papíry (xerox a Poplatkový lístek) a pak také zhruba další 3-4 papíry, které zmizely v bezedných archivech doručovací pošty, poštovní správy a celního úřadu. Že jsme z toho měli všichni hlavu v pejru, já i pracovnice na přepážce, které se s tím vším setkaly zcela poprvé, vám jistě nemusím zdůrazňovat.

Ty dobré ženy za to vše opravdu nemohly a skákaly ve výsledku kolem mne tři - vedoucí pošty, mnou potrefená pracovnice výdejní přepážky a hlavní pracovnice balíkové přepážky.

Po podpisu všech papírů náhle vyšlo najevo, že musím zaplatit nejen oněch 256 Kč DPH, ale i dle sazebníku pošty 180Kč poplatků. Už jen najít správný kód v čtyřstránkové "instrukci pro pracovince za přepážkami" bylo unikum, protože automatický systém vyžadoval pouze jeden kód.  

Vtip byl ovšem v tom, že oněch 180Kč nebylo avizováno na lístku doručovatelky, takže následoval drobný časový odklad, kdy jsem musel dojít do nejbližího bankomatu, neboť Česká pošta stále neumí přijímat platební karty jiných bankovních a karetních ústavů.

Následovala tedy finální procedura, převzetí balíčku a pak také to, že jsem musel podepisovat "Plnou moc" pro Českou poštu. Hodlala mne zastupovat u Celního úřadu Praha Ruzyně. Od tohoto dokumentu mi ani nebyla ! určena kopie, ale já jsem si vyžádal na přepážce xerokopii, abych si ji mohl doma v klidu prostudovat. Česká pošta totiž nepředpokládá, že když dá podepsat někomu plnou moc, že by si chtěl dotyčný prostudovat, co že to vlastně podepisuje! Všimněte si, že za Českou poštu to nikdo nepodepsal. (Že bych mohl odmítnout podepsat? Obávám se, že tato varianta nepřichází v úvahu.)

 

Doma mne pochopitelně nadzdvihlo zejména, že se vzdávám všech opravných prostředků i jal jsem se telefonovat na všechny strany, co že to má celé vlastně znamenat.

Informační linka České pošty 800104410 mne nejprve odmítala vůbec spojit, nakonec mi při třetím zavolání s časovým odstupem zahrála za 14 Kč za 3 minuty velmi špatně reprodukované hudby a pak jsem to vzdal. Mezitím jsem se snažil dovolat přímo na právní oddělení centrály České pošty, ale na právním to nikdo nezvedal, s tím spojovatelka nemohla nic dělat.

Nakonec jsem se na druhý pokus dovolal přímo na Celní úřad Ruzyně, jejich infolinku 261331919. Dotyčný pracovník měl dokonce onen dokument pohotově po ruce. A několik minut mi vysvětloval a uklidňoval mne, že v žádném případě tím nejsou dotčena moje práva - ani na opravné prostředky ani na cokoli jiného směrem k Celnímu úřadu. Jakkoli jsem podepsal tuto plnou moc, nemohu být z právního procesu vyloučen. Byl trpělivý, ochotný, profesionální a dospěli jsme k tiché dohodě, že se nebudeme oním dokumentem zabývat z právního hlediska postavení České pošty v celém řízení.

Takže pro ten den aspoň jedna opravdu pozitivní zpráva. 

Jak se to celé projevilo finančně?

Jak už jsem psal, cena BluRay disku byla nějakých 80USD, tedy přibližně 1400Kč. Ovšem z účtu mi byla odečtena částka 1226Kč.

Za DVD (tak byl obsah deklarován odesílatelem) jsem zaplatil clo ve výši 256 Kč. Což plus/mínus odpovídá oněm 20% DPH, které jsem zaplatil českému státu. Možná to zmírní momentální roztrpčení ministra Kalouska nad jeho obžalobou, že přijal úplatek.

Pak tedy 180Kč za poplatek České poště. Dostal jsem zato navíc 6 týdnů zdržení, útržek složenky a 3 papíry. A konečně 14Kč za 3 minuty hudby v rámci telefonátu na jeji infolinku.

No, neberte to celé za ty peníze!

 

Můžete mi právem položit otázku, zda mi to za to stálo a zda to podstoupím zas. Budete se divit, podstoupím to. Kdo jednou viděl, jak Japonci umějí udělat hudební show, ten prostě neodolá. S hudebními dýchánky našich umělců v Lucerně, na Strahově, v Aréně apod. to nemá nic společného. Jeden z mála, kdo se jako showman dokáže trochu měřit je Dan konečně Nekonečný, ale i ten by při pohledu na běžný koncert japonské pop kapely zblednul pod nánosem zlata závistí, o návštěvnosti takových koncertů nemluvě. Tento se odehrává v jednom z největších z koncertních sálů Japonska, v proslulém Tokyo Dome. Wikipedie uvádí pouze kapacitu sedících diváků: pro 55 000!

Ostatně, posuďte sami z fotosnímků koncertu Kanjani8 z televizní HD obrazovky a já se budu těšit v diskusi na vaše reakce.

 

 

Autor: Martin Faltýn | pátek 27.5.2011 19:30 | karma článku: 23,41 | přečteno: 4034x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,27 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 28,80 | Přečteno: 802x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma: 14,43 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,35 | Přečteno: 3946x | Diskuse| Média

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma: 16,44 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,40 | Přečteno: 282x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma: 14,17 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

8.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,45 | Přečteno: 260x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 10

"Není podstatné kdy, ale kam." To jsem si říkal během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92. A tak jsem mimo jiné zažil prodloužený víkend na Floridě. A kde že to přesně bylo?

4.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,35 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 9

Za měsíc pobytu v USA už člověk nasbírá dojmy. Tím spíš, že jsem tam byl na pozvání na přelomu roku 1992/92. To už člověk krátce po sametové revoluci nasbíral dojmy! Třeba jen mé objevy při procházkách Washingtonem DC.

1.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,13 | Přečteno: 290x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 7

Vánoční svátky v USA? - Návštěva pár vánočně vyzdobených míst, ale i jedna společenská událost - to jsou nezapomenutelné věci z mé cesty v prosinci 1991.

23.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,33 | Přečteno: 359x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

19.2.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 5

Prosince 1991 a moje měsíční cesta do USA. Pochopitelně: od prvního okamžiku plná zážitků, drobných i větších problémů, jako by mi chtěl Osud říct, že jiné už to nebude. I v případě rozhovoru s naší velvyslankyní v USA.

16.2.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 4

Tak jsem konečně přistál v USA! Bylo 7. prosince 1991. Imigrační kontrolou jsem prošel, známá si mne převzala na letišti a můj exkluzivní měsíční pobyt mohl začít.

12.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,19 | Přečteno: 517x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 3

Na přelomu roku 1991/92 jsem byl pozván na měsíc do USA. Moje první cesta na Západ! Že to nebyla maličkost, je nasnadě. Ale v prvé řadě bylo nutno doletět a překonat administrativní překážky v podobě imigračních úředníků.

9.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,42 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 2

Psal se prosinec 1991 a já jsem se chystal na svou první cestu na Západ a rovnou do USA. A hned v úvodu nastala první krize: to když mi kamarád oznámil, že je bez auta, kterým mě chtěl odvézt do Frankfurtu n. M. na letiště.

5.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,46 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 1

Psal se prosinec 1991. Stále jsme ještě měli růžové brýle. Já jak v osobním, tak pracovním životě. Český vekslácký kapitalismus už vystrkoval růžky. A v rámci toho veškerého optimismu jsem byl pozván na měsíc celý do USA!

2.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,23 | Přečteno: 780x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 1306
  • Celková karma 15,86
  • Průměrná čtenost 1153x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.