Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jakou stranou jste dnes vstávali?

Říká se, že někdo vstával po pr..., levou nohou (tou se též vykračuje)... nebo vám prostě nastal Den blbec. Zbývá vám jediné: zatnout zuby a pustit se proti proudu "událostí posr... na vrch".

Pravdou je, že jsem dnes vstával po pravém boku a ne, jako vždy, po levém a hlavou i blesklo: "To asi bude dneska něco výjimečného." Jelikož ale proti pověrám bojuji především tím, že jim nevěřím, nevěnoval jsem tomu pozornost.

Jo, ale prd! A velký kulový!

Skutečně se to najednou začalo sypat poněkud "posraným na vrch", jak se říká lidově.

A znáte to, za něco si může člověk sám, zbytek okolností se k tomu už jen přidá, nalepí se jak mouchy na mucholapku.

Mohl bych si na vás vymyslet, že jsem při oblečení zjistil, že se mi uvolňuje knoflíček u košile. A že jsem se musel tím pádem honem převlékat. Pravdou je, že ta košile leží stranou už týden a čeká na to, až ze šuplíku vylovím jehlu a nit.

Ne, tohle bylo docela prozaické: zasekl jsem se prostě ráno trochu u počítače. Ne že by mi ten čas chyběl normálně - tedy, za normálních okolností - ale v tu chvíli, jak praví můj oblíbený humorista P. G. Woodehouse: "Osud, nikým nepozorován, strkal za zády do boxerských rukavic olovo".

Ujede-li vám tramvaj, je to pech. Mně tramvaj neujela. Prostě, nepřijela. Když jsem šel na zastávku, minul mne jiný spoj, který na té trase jezdí. Tak si říkám: "Je to dobré, za chvíli jede moje tramvaj, to v pohodě stihnu." Chválil jsem dne před večerem. Čekám... a najednou koukám, že opět ten jeden jiný spoj. Běžím k jizdnímu řádu tramvají - ano, tramvaj vynechala. Nevadí, i tou další to ještě s mírným zpožděním stíhám. Konečně jede!

Drkocáme se vesele, tak jako vždy, čtu si novou knihu - viz níže - tak jako vždy... až dojedeme k inkriminovanému místu s názvem Palmovka.

Palmovka je známá křižovatka na Praze 8; s řadou slavných lokalit. Zde byl Automat Svět Bohumila Hrabala i jeho domky. Zde byla slavná kavárna, která jako první v Praze měla ve své výzdobě živé palmy. - Samotný název však pochází po majitelích z 18. stolejí, příjmením Palmovi. Je zde také  dominantní koule dnes již nefunkčního zásobníku - plynojemu, který opěvoval kabaret Červená sedma. Z novodobé kulturní historie zde sídlí významné Divadlo na Plamovce (též kdysi jako Divadlo S. K. Neumanna), které bylo zejména v 60. letech hybnou silou moderního českého divadla. A v lokalitě se nachází také nyní, mimo jiné, TV Prima.

To vše jsem popsal proto, abyste věděli, že to je známé pražské místo. Důvod? Dozvíte se hned.

Na Palmovce musíme vystoupit z tramvaje - tedy ti, co chtějí jet směrem na Želivského. O kousek níž, na Ohradě, se totiž vyboural kamión - poškodil troleje tramvají. To už mne začíná tlačit čas, zejména, když vtipný autobusák náhradní dopravy ujede spoustě z nás před nosem. Raději volám kolegovi do práce, že se zpozdím. Takovéhle zpoždění je vždycky "radost". Naše noční nejsou žádný med - ostatně živé vysílání je vždycky trochu stresující, o ranním dvouhodinovém bloku, který vysílá a kterým prakticky končí právě noční směna, nemluvě.

Nedá se nic dělat. Musím dojet taxíkem, tohle je na buhví jak dlouho celé. Volám taxislužbu a popisuji přesně místo, kde budu stát. Na Sokolovské u České pojišťovny. To je totiž přesně to místo, kde kdysi bývala ona slavná kavárna s palmami. "Za deset minut", oznamuje mi operátorka. Znám oněch "deset minut" - budu rád, když to bude za čtvrt hodiny a nemýlím se. Jenže...

Jenže jak stojím na křižovatce, vídím, že ono operátokou popsané auto, místo, aby jelo rovně ke mně, zabočuje do ulice cca 30m přede mnou. Volám operátorce a popisuji situaci. Následuje dost divoká domluva, poměrné zmatení mezi ní, mnou a řidičem... když se jakž takž domluvíme, operátorka se mi za něj omlouvá, že je to zmatkář.

"Fajn," říkám si. "Teď dá zpatečku a vycouvá a jede ke mně." Nikolivěk. Celé se to protáhne o dalších 5 minut, protože ten trotl namísto, aby couvnul 10 metrů, objíždí celý blok až na hlavní křižovatku, s dvojími světly a hustým provozem. To už volám kolegovi, ať vydrží, že situace se komplikuje a že si beru taxi, abych vůbec dojel.

Myslíte, že tím to skončilo? Kdepak! Říkám řidiči adresu a jeho reakce je: "A jak se tam jezdí?" Od pohledu je ten pán moula, ale touto otázkou to ještě potvrzuje. Zejména tím, že má v hlavě zmatek, kudy vlastně najet na tu správnou ulici atd. Takže se ujímám role "navigace" sám. Dopravní situace je samozřejmě zacpaná - dokonce projíždíme kolem místa havárie. Tady se usilovně pracuje na opravě. Kamion už tady není, nebo je někde stranou. Ale musel s tím praštit pořádně, když smetl troleje. Z kovového ohrazení špičky nájezdu na silnici zůstala jen hromádka trosek - trochu je to vidět vlevo na výřezu z foto, ten bílý šrot.

Po dalších x minutách navádění taxikáře konečně dojedeme, tam kam potřebuji. Odmítám účetní lístek, stejně mi to nikdo neproplatí. Jen si v duchu říkám, že kdyby byl býval jel taxíkem rovnou z domova a ne prakticky z půli cesty, měl bych to jen o 30 korun dražší! A o 40  minut kratší.

No, v práci jsem tři minuty přesně poté, co bych měl sedět a vysílat. Naštěstí, kolega je trpělivý a tak vše dobře dopadlo.

 

Čím to tedy celé bylo způsobeno?

Nevím

Možná shoda náhod.

Možná jsem skutečně ráno vstal špatně z postele.

Možná je to tím, že jsem se pustil do čtení knihy "Nebojácný soucit" - a ze zkušenosti už vím, že jakmile se pustím do podobné literatury, v tu chvíli mi začne Osud stavět do cesty zkoušky, kterými si musím projít. Ostatně, v notaci o knize samotné se praví, že "v kostce vysvětluje... od meditace tonglen (imaginativní výměně štěstí za utrpení) až k praktickým radám, jak lze nevyhnutelné životní těžkosti využít pro další postup na stezce."

A tak to také beru: to dnešní ráno byla možná jedna z nich.

Autor: Martin Faltýn | pondělí 26.8.2013 9:27 | karma článku: 8,36 | přečteno: 242x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,87 | Přečteno: 792x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,31 | Přečteno: 351x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 474x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,09 | Přečteno: 818x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,44
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.