Na druhý skok do Malajsie VI.

14. 04. 2014 8:14:08
Můj malajský soused se vypravil do rodné Malajsie a já po 10 letech jel opět s ním do této exotické země. Jeden by ani nevěřil, co vše lze za 14 dní shlédnout. Třeba přírodních krás.
V malajském přírodním pralese, ovšem v roce 2004.
V malajském přírodním pralese, ovšem v roce 2004.

Úvodem: nečekejte ode mne tentokrát nejen cestopis, ale ani přehlednou zprávu "den za dnem". Pokusil jsem se totiž uspořádat svoje dojmy trochu komplexněji a po určitých tématech, tak jak se mi teď vybavují a jak mi je slina přinese na jazyk. Věřím, že to pro vás bude neméně zajímavé čtení než regulerní cestopisy; tím spíše, že mám možnost popisovat Malajsii spíše zevnitř každodenního života a ne jen jako všeobecný turista.


Takto to mé vyprávění začalo, následovala druhá část poznatků, postřehů a zážitků. A děkuji vám, pokud jste tento seriál navštívili po třetí. Čtvrtá část zážitků z února 2014 se z pochopitelných důvodů trochu opozdila. A teprve k páté části přibývá bez zdržení další pokračování.


K cestování nutně patří - nebo by mělo patřit - poznávání přírodních krás. V Malajsii o to víc, že příroda je tady ve všech podobách opravdu nádherná.

Můj asi největší zážitek byl v malajského re-kultivovaného "pralesa" - před oněmi 10 lety. Malajci - samozřejmě ti vesničtí, ne ti městští - jsou s přírodou spjati mnohem blíž. Tehdy nebyl pro onoho mládence na snímku problém vylézt nějakých 10 metrů na strom a přinést odtamtud jedno z nejlahodnějších exotických ovocí, které jsem tam poznal - mangostan.

Jinak, kromě míst, kde se např. povrchově těží ruda, zeleně najdete v Malajsii dostatek všude.

G04.jpg

Je to ovšem spíše kultivovaná a re-kultivovaná krajina než volná příroda. Té již mnoho nezbývá a na malajském poloostrově je dokonce tropický prales vyčleněn už jen jako přírodní turistická rezervace, národní park. Kdesi jsem se dočetl, že jeden z kolonizátorů zařídil vyčištění půdy od pralesa elegantním způsobem. Najal dělníky s nástroji, s mačetami, a pak nechal z kanónu vystřelit zlaté mince s tím, že svoji mzdu si dělníci musí v pralese najít... - Originální, co říkáte?
A tak kromě pár národních parků pravý tropický prales dnes zůstal jen v tzv. východní Malajsii, na indonézském ostrově, malajských státech Sarawak a Sabah.

Malajci ovšem přírodu a květiny milují, ne nadarmo je jejich národní květinou ibišek.

Proto se pořádají mimo jiné i květinové a zahradnické soutěže a festivaly.

[Připomínám, nezapomeňte kliknout na obrázky pro větší zobrazení v novém okně.]

G01.jpg

Se zelení se ale pochopitelně setkáte jak v okrajových částech, tak v centru města.

G03.jpg

I v Kuala Lumpur jsou samozřejmě zahrady, parky, zoo... Já osobně jsem si před deseti lety oblíbil "Motýlí park" - čili motýlí farmu. Zatímco u nás je možné v Botanické zahradě shlédnout jednou do roka výstavu, zde jsou motýli celoročně. A tak nebylo divu, že jsem chtěl motýlí farmu navštívit i tentokrát.

G05.jpg

Na motýly zde mají přímo specální krmitka - ibišek rosený cukrovou vodou.

G06.jpg

Motýli se za to odvěčují návštěvníkům svým křehkým hvějivým tancem, který je lépe zachytit na video, než fotoaparátem.

Samotná farma je ovšem opravdu příjemná a dá se tu procházet hustou zelení i posedět, dle libosti. I když jde jen o nějakých 500m2, systém uměle vytvořených zákoutí dodává pocit větší rozlehlosti i nabídky míst k odpočinku.

G11.jpg

Ale protože by vás za chvíli z toho věčného mihotání bolely oči a také motýli mají své zájmy a ne se předvádět návštěvníkům, je v parku krom potoka ze zlatými rybami také několik terárií přímo venku. Spatřit v nich lze občas roztodivné věci.

G12.jpg

Ještě podivnější je to však v sále uvnitř objektu. Většinou je to strnulé, až se člověk ptá, zda je to vůbec živé.

G13.jpg

O to ovšem hůř, když se něco takového začně hýbat.

Pavouky, jejichž vitrinu můžete vidět uprostřed, naštěstí tady živé nechovají. Ale nachomýtli jsme se k nějakému čistění terária štírů a mohu vám říci, že mi úplně stačil pohled na otevřené vitriny a mazali jsme odtamtud pryč... takže fotografie jsem pořídil opravdu v poklusu. Tím pádem to fotoaparát ani nestačil pořádně doostřit...

G14.jpg

No, dovedete si představit, že by se tohle všechno volně pohybovalo kolem vás v přírodě..?

DSC04426.JPG

Když jsme doslova vystřelili ven vyšli ven z parku do civilizace, tak si pak člověk připadal opravdu jako na jiné planetě.

G15.jpg

A práavě tehdy se mi stala poněkud nemilá věc. Rozhodli jsme se jít jinou cestou než jsme přišli. To by bylo celkem v pořádku nebýt skutečnosti, že malajský kamarád je polo-slepý, tudíž na dálku prakticky nevidí. Okolí místa, kde jsme byli, po paměti nezná a já teprve ne. A snažili jsme se najít nějaký dopravní prostředek, který by nás dopravil na spoj směrem k nim domů.

V životě by mne nenapadlo, že bílá budova před námi je nádražní hala! Namísto toho jsem se snažil "podhrabat" pod vedle proudící dálnicí, což byla samozřejmě blbost... Takže jsme se vraceli zpátky a trochu bloudili v kruhu. A co bylo ještě horší, vypil jsem všechnu vodu a cítil jsem, že začínám dostávat menší úžeh.

No, nakonec jsem pochopil, že jsme na vlakovém nádraží a dokonce jsme popojeli jednu stanici směr do centra, kde jsme přestoupili na naše spoje domů. Paradoxně, jak už to tak bývá, kdybychom se bývali vrátili původní cestou, vrátili bychom se přesně o tu jednu stanici pěšky a všechno by bylo v pořádku. Měl jsem ale i přes to plnou hlavu motýlí farmy, že i ta přestupní hala mi připomínala nějaké mraveniště.

G16.jpg

Domů jsme se vraceli už jaksepatří za šera...

G19.jpg

...a než jsme dojeli do naší čtvrti, byl už docela večer. Ale řeknu vám, bylo to docela příjemné prodírat se večerní tržnicí, opět mezi nakupujími lidmi.

G20.jpg

No a nakupům všeobecně bude věnováno také příští pokračování, včetně jedné speciality, kterou se mi náhodou podařilo koupit. Tak trochu to souvisí s mojí zvědavou vlastností, o které říkám, že "musím do všeho strčit nos..."

Autor: Martin Faltýn | pondělí 14.4.2014 8:14 | karma článku: 11.96 | přečteno: 495x

Další články blogera

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma článku: 13.48 | Přečteno: 205 | Diskuse

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 3847 | Diskuse

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 482 | Diskuse

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 11.75 | Přečteno: 266 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 17.94 | Přečteno: 391 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 578 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.34 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 15.79 | Přečteno: 471 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 1302 Celková karma 14.95 Průměrná čtenost 1155

Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...