Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dejdar doplul do Přístavu aneb Seriál, který nemá koule

Léto končí. Diváci se vracejí z dovolených. A televize nasazují nové TV seriály. Nejlépe originální. První seriálový startovní výstřel má po včerejšku Prima. I když nechápu, v čem chce být první.  

Poctivě řečeno, všichni dělají co můžou, aby každý nový tvůrčí počin byl ten nejlepší -  a hlavně, aby přitáhnul co nejvíc diváků, protože na to se nejlíp navěsí (prodá) reklama.

Však také včerejší premiérový díl seriálu Přístav byl, tuším, hned 3x prerušen bloky reklam. Na místech, kde to mělo být v danou chvíli pro diváka nejzajímavější, aby zůstal přikovaný u obrazovky -  shlédl všechny ty fofoly, fía a jiné reklamní fičáky - a s napětím, maximálně s novým pivem či chlebíčkem v ruce usedl zvědavý: jak to bude dál.

Upřímně a oprávněně: doby autorů typu Jaroslava Dietla jsou nenávratně ty tam.

A není to o volání po Ženě za pultem, Okresu na severu... ba dokonce ani po Nemocnici na kraji města, jehož první řadu shodou okolností reprízuje Česká televize.

Je to o tom: odkud vyplul, kam pluje a kam chce doplout každý televizní seriál. I ten včerejší.

Pojďme se tedy podívat na včera premiérovaný první díl Přístavu televize Prima.

I. O čem se hraje.

Co bylo na těchto seriálech zajímavé - a je dodnes - že autoři nám předkládají lidské osudy a začínají nám vyprávět příběhy svých postav. Mini příběhy, které mají svůj vlastní vývoj a které se umně proplétají s osudy těch ostatních. A nás pokaždé zajímá, co bude dál - jaké jsou ty postavy, o co usilují a k čemu dospějí - co se stane v jejich osudech a životních příbězích.

Jestliže jsou naopak současné televizní seriály v něčem vynikající, tak v tom, jak dovedně si vyrážejí z ruky to nejcennější, co v seriálu je: a sice že si vyrážejí z ruky kormidlo příběhu i postav.

Vědomy si pouček z prvního ročníku přednášek dramaturgie na FAMU, v daném případě nám autorky předládají svá dramata, kladou otázky... a dramaticky nám nastiňují postavy, ale i příběh, ovšem pokud možno hned s rozuzlením v naději, že nás stejně bude zajímat jak to bude dál.

Zkaženy dramaturgií bakalářských povídek a "harlekýnovými" slátaninami románků z červené knihovny.

Základní chyba těchto příběhů je, že všechno už je jasné a dané hned od začátku. Jako by si všichni autoři řekli: my nesmíme nechat diváka tápat, nesmíme ho nechat na pochybách.

A tak nám sice sice autorky a tvůrkyně seriálu (ano, toto je dámská jízda - kormidla námětu, scénáře i režie se chopily ženy) předkládají zápletky, nastiňují otázky -  ale prakticky vše hned v tom samém dílu seriálu vyřeší a divák nemá skoro důvod se vrátit a ptát se, co bude s jeho hrdiny příběhu dál.

 

Čast první: Každý seriál začíná nosným nápadem, námětem.

 

Nuže, padesátiletý hrdina se dostane do krize středního věku, uteče od života, od rodiny, chce začít znovu, aby našel sama sebe a ještě něco si v životě dokázal.

A tak autorky bývalého hokejistu pošlou do přístavu, budovat kdesi na Sázavě z ruin hospody novou hospodu a zřejmě i z ruin svého života nový život.

Podaří se mu to?

Není to sice nápad za milión, po kterém by skočili třeba producenti seriálů televizního kanálu FOX, ale na český seriál by to mohlo stačit - jako téma je to docela nosné. A jako vždy, záleží na tom, jak se to udělá.

 

Část druhá: Napsání příběhu - tomu se říká dramaturgie.

 

Zamísit ingredience, vytvořit těsto, zaplést, upéct, rozuzlit, sníst. Je to skoro jako když děláte vánočku.

A těmito zákonitostmí - byť nikoli v tomto pejorativně názorném podání - se řídí každé drama.

Největší neštěstí soudobých seriálů - a tento je klasickým příkladem - je, že všechno už je hned dané a pokud možno se hned všechno nejen zaplete, ale i vyřeší. To je právě ta "bakalářskost".

Což neberte vysloveně jako negativum. Přečtěte si o historii seriálu Bakaláři a uvidíte, jaké to bylo mistrovství. Jenže i ono poněkud upadlo. Novodobí autoři nedokazali navázat. Vzali si totiž z něj jen ten základ - poněkud upachtěnou povídkovost, s jasnými postavami hned od začátku, s otázkami, na které je nutno (zde zákonitě) v rámci jednoho krátkého příběhu hned odpovědět a většinu problémů pokud možno hned vyřešit.

To je právě ono pořekadlo: "divák nám nesmí tápat".

Nuže, seriál Přístav se tímto pořekadlem řídí jako mořeplavci hvězdami.

Příběhy

Harlekýkově iluzorní je to, že hrdina je skvěle zajištěn. On sám hokejista "za vodou", manželka soudkyně... byteček, dcerunka au pair v Anglii, hausbót a pár set tisíc šušní na začátek nového podnkání - to je samozřejmě výchozí realita jako prase. Dosaďte si jako hlavního hrdinu třeba Andreje Babiše nebo Karla Janečka, případně Stanislava Bernarda. A hned je vám jasné, co mám na mysli.

A pak jsou nastoleny otázky a mini dramata.

Podle představ autorek by se vám asi v tu chvíli měl zrychlit tep, zvýšit tlak a vy byste se měli chvět o osud svých postav. V prvním dílu to bylo na přklad:

- Nezasebevraždí se ve své životní krizi Marek Skála, když opustil i rodinu?

- Neznásilní Skálovu dceru na cestě z Anglie domů, když jede stopem?

- Dovolá se Skálová svého manžela?

- Zbaví se Ivana Braunová svého příživnického manžela Míry Šimáčka?

- Pomůžou obyvatelé Marku Skálovi a Romanu Marešovi s obnovením hospody?

a v neposlední řadě:

- Chytí rybář Herbert Ouško nakonec svou rybu?

Vězte, že na všechny nejen tyto položené otázky a rozehraná minidramata se na konci dílu divák dočká kladné odpovědi.

Skálová se manžela dovolá, dceru nikdo neznásilní, Braunová se Šimáčka nezbaví, místní domobrana včele s Radimem Pátkem novopečeným majitelům hospody neublíží (safra to drama při tom setkání bych vám přál někdy zažít! leklá ryba je napínavější), Pepa Krupička TO udělá se svou manželkou na židli a nebojte se, na konci dílu i ten Herbert Ouško tu rybu chytí.

Toto je ten dramaturgický povídkářský žánr, který sice funguje i musí fungovat v bakalářích. Hotovo, vyřešeno, tečka.  Ale tady si rázem si kladete otázku, proč se mám dívat na další díl?

Jen proto, že na jiných tv kanálech nic kloudnějšího nedávaji?

 

Ćást třetí: Zpracování příběhu - tomu se říká realizace.

 

Postavy a herci

Dobře napsat postavy, aby bylo o čem hrát. Dobře obsadit, aby se bylo na co koukat.

Začnu těmi herci.

Tvůrkyně a producenti seriálu Přístav si vybrali v hereckých seriálových vodách celkem dobře. Postavit příběh na Martinu Dejdarovi je přinejmenším 25% diváckého úspěchu. Filip Blažek je dalším hrdinou "dívčích snů"... no a k tomu relativně pohledné herečky - byť na reklamních marketingových fotografiích vypadají mnohem přitaživěji než v seriálu samotném. K tomu komik Čtvrtníček, macho Zounar, naivka Hrachovcová... věčný major Maisner Ladislav Potměšil i další.

Dá se říci, že podle prvního dílu je jejich výběr podařený a je pro seriál jednoznačným přínosem.

Nicméně, otázkou je, o čem tito herci mohou hrát své postavy.

Seriál operuje dobrou desítkou velkých postav, ale všechno je to tak trochu na úrovni figurkaření.

V čem že to spočívá?

Divák se nedočká zásadního překvapení. Toto je klaďas, toto je záporák, toto je naivka, tato je dsrsňačka, toto je humorná vložka, a ten je prostě hodnej. No a dětičky jsou vždycky roztomilé, že?

Postavy, svým způsobem jejich jednání a tak trochu i osudy jsou od samého začátku průhledné jak mýdlová bublina.

Spíše je s podivem, že ty postavy mají ješte o čem hrát - ale právě v tom je to figurkaření. Zahrát charakter, typ a dost.

 

Prostředí a realizace.

Máme děj, postavy, exteriéry, interiéry a rekvizity a teď jde o to to celé natočit.

Kombinovat exteriéry - přírodu, řeku, přístav, chaty - s ateliérem - to chce vždycky trochu odvahy a hlavně umění.

Jako diváka mne nezajímá, že se v příběhu hovoří o Sázavě a točí se na Berounce... Zajímá me, jak to na mne působí.

Exteriéry působí velmi příznivě. Jsou dostatečně barvité, příjemné i vkusné.

S ateliéry už je to horší. Jsou trochu moc kašírované, umělé... zařízené jakž takž. I když ve svém bytě soudkyně Skálová asi moc nebydlí. Spíš to připomíná výstavní bytové kouty v Ikea, Kika nebo Sconto. Zašpiněné interiéry leta! nepoužívané hospody jsou sice zašpiněné, ale ne zas moc, aby se nám herci neušpinili.

Na rovinu: divákovi je to jedno, pokud je děj dostatečně nosný... a v daném případě divákovo kritické mínění zachraňují i herecké výkony.

Tím pádem divák lehce přehlédne i takový detail, jako že Skála s Marešem se nadšeně a energicky vlomí po vypáčení zámku do dveří hospody, zatímco v následujíchm střihu dovnitř spíše poněkud vkráčejí...

To je asi tak jediný drobný detail, který není ideální v jinak velmi zručném a profesionálním vyprávění příběhu. Tady měli produceni opravdu šťastnou ruku a režisérka odvádí svoji práci na jedničku.

Dobré vedení postav, obrazové vyprávění... ano, i ta dramatická scéna kolem pokusu o odebrání dítěte vychází dobře.

 

Dokončovací práce alias postprodukce.

Sestříhat, upravit a opravit zvuky... smíchat, dodat titulky.

I když jinak je seriál zkompletován velmi dobře, právě titulky neoslní - navíc se občas ztrácejí v obrazovém podkadu, včetně hlavního titulku.

Tady bude asi "největším" hitem titulní písnička seriálu. Upřímně řečeno, hit to zrovna není. Navíc mám pocit, že už jsem první takty refrénu už někde slyšel. Tomu se říká, dobře vykrást. U pubertálních divaček si své posluchače díky interpretům jistě najde.

 

A tím se dostávám k závěru: komu je seriál vlastně určen.

Jistě: údajně divákovi. Ale jakému?

Na rovinu na tuto otázku o zaměření na většinového diváka si zodpovězte sami.

Velmi často se totiž manažeři českých televizních společností ohrazují zaklínadlem: "Toto je pouze první díl, dejte domu šanci!".

Západní producenti točí zpravidla pilotní díl a po něm se rozhoduje, zda si seriál dál škrtne nebo neškrtne. Nutí je k tomu přinejmenším finanční odpovědnost za diváckou úspěšnost. V našem českém rybníčku doplují seriály většinou do svého přístavu díky socialistickým metodám produkování filmů. Přidělené peníze se prostě vynaloží najednou - bez průzkumu úspěšnosti: výběr kritérií laskavě nechám na managementu a známostech v příslušných televizích. (Čestnou výjimkou byl zábavný velkopořad České televize "Souboj seriálů", kdy se naopak natočily pouze pilotní díly. Marně si však vybavuji, které byly ty úspěšné a točilo se podle reakcí diváků další pokračování.)

A tak vznikl seriál Přístav rovnou celý. Na rovinu: na můj vkus poněkud dietní a bez náboje, tedy "bez koulí".

Zda bude opravu úspěšný, ukáží "koláče" sledovanosti v budoucnu. Zda bude divákům stačit, že je v seriálu všechno již dané a prakticky do předu jasné.

A tak jediná otázka, která mi zůstala v prvním dílu nezodpovězena, zní: najde Martin Dejdar svůj ztracený mobil?

 

 

Obrázky: printscreeny: http://play.iprima.cz/

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 27.8.2015 9:20 | karma článku: 26,59 | přečteno: 5155x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 13,95 | Přečteno: 328x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,53 | Přečteno: 466x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 28,90 | Přečteno: 807x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma: 14,44 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,45 | Přečteno: 3949x | Diskuse| Média

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma: 16,44 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,40 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma: 14,17 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

8.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,46 | Přečteno: 261x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 10

"Není podstatné kdy, ale kam." To jsem si říkal během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92. A tak jsem mimo jiné zažil prodloužený víkend na Floridě. A kde že to přesně bylo?

4.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,35 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 9

Za měsíc pobytu v USA už člověk nasbírá dojmy. Tím spíš, že jsem tam byl na pozvání na přelomu roku 1992/92. To už člověk krátce po sametové revoluci nasbíral dojmy! Třeba jen mé objevy při procházkách Washingtonem DC.

1.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,13 | Přečteno: 290x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 7

Vánoční svátky v USA? - Návštěva pár vánočně vyzdobených míst, ale i jedna společenská událost - to jsou nezapomenutelné věci z mé cesty v prosinci 1991.

23.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,33 | Přečteno: 359x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

19.2.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 5

Prosince 1991 a moje měsíční cesta do USA. Pochopitelně: od prvního okamžiku plná zážitků, drobných i větších problémů, jako by mi chtěl Osud říct, že jiné už to nebude. I v případě rozhovoru s naší velvyslankyní v USA.

16.2.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 4

Tak jsem konečně přistál v USA! Bylo 7. prosince 1991. Imigrační kontrolou jsem prošel, známá si mne převzala na letišti a můj exkluzivní měsíční pobyt mohl začít.

12.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,19 | Přečteno: 517x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 3

Na přelomu roku 1991/92 jsem byl pozván na měsíc do USA. Moje první cesta na Západ! Že to nebyla maličkost, je nasnadě. Ale v prvé řadě bylo nutno doletět a překonat administrativní překážky v podobě imigračních úředníků.

9.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,42 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 2

Psal se prosinec 1991 a já jsem se chystal na svou první cestu na Západ a rovnou do USA. A hned v úvodu nastala první krize: to když mi kamarád oznámil, že je bez auta, kterým mě chtěl odvézt do Frankfurtu n. M. na letiště.

5.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,46 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 1307
  • Celková karma 15,80
  • Průměrná čtenost 1152x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.