Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Obrázky ze Švédska I.

Tohle je můj jediný výlet do zahraničí, ze kterého mi nezůstal ani obrázek. Tedy kromě těch obrázků v duši a ty jsou někdy lepší než byť jen jedna jediná fotografie.

Toto je Skockholm. ALE: z teto cesty ja nemam jediny obrazek. Proto vsechny pochazeji ze svedskych odkazu nahttp://cs.wikipedia.org

Omlouvám se, že jsem si z nedostatku fantazie vypůjčil čapkovský název. Ale ony by se ty útržky z týdenní služební cesty do Švédska (či přesněji řečeno Švédského království) stejně jinak nazvat nedaly. Tím spíš, že ačkoliv tedy jsem během této cesty nafotil kolem 300 snímků, „nezůstalo z toho všeho nic než jen pár vzpomínek,“ abych použil jiný citát.  

Ta cesta byla pro mne osobně velmi zvláštní a svým způsobem i rozhodující.  

Byla to teprve má druhá cesta na Západ (ta první byl měsíční pobyt v USA) a přišel jsem k ní jako slepý k houslím.  

„Nechceš jet za mě udělat reportáž do Švédska?“ vybafl na mne jednoho večera skrz alkoholický opar můj kamarád novinář. „Já totiž už mám něco důležitého.“ (Tehdy jsem ještě netušil, že to „něco důležitého“ je vzrůstající kamarádův notorický alkoholismus.)
„A o co jde?“
„Týdenní pobyt ve Švédsku – propagační exkurze po jaderných elektrárnách. Všechno je to placený a ještě dostaneš kapesný. Musíš o tom akorát napsat článek pro náš časopis a udělat fotografie.“ 

Byl jsem zrovna v krizi a neměl jsem do čeho píchnout. Byla to krize existenční, ale svým způsobem i psychická. Dva roky před tím, jsem obdržel výpověď ze zaměstnání a povolání, kterému jsem zasvětil svůj život a plány na kariéru, to vše prostě skončilo škrtnutím pera. Tehdy mne zachránilo, že jsem si spolu s filmem Jiřího Menzela řekl: „Konec starých časů." a „Ode dneška to budu brát všechno tak, jak to přijde.“ Odmítal jsem se postavit do jedné řady s kňouraly a ztroskotanci, zoufajícími si nad téma „co bych byl mohl býval dokázat, kdyby mne nechali dělat!“ A že jsem jich v oboru zažil dost a dost. Svoje ubrečené kňourání pak prodávali i ve svých prvních tvůrčích počinech nové doby. Nicméně, nebyli schopni se přes to přenést ani v těch dalších výtvorech, a ono „co by kdyby“ se prostě nekonalo a tak po zásluze skončili opět na okraji, utápějící se ve své kvílivé sebelítosti.
Tak přesně tenhle přístup jsem si od samého začátku zakázal! A škrtnutím „mozku“ jsem ukončil své sny, iluze na dosavadní profesní plány. Nebyl v tom pesimismus, nebyl v tom výraz zoufalství. Bylo to reálné (a jak se ukázalo i prozíravé) ocenění dané i budoucí situace. Bylo to přísně realistický a hlavně pragmatický přístup.
Přesto, pochopitelně, aktuální nedostatek peněz i zakázek přiváděl člověka na všelijaké myšlenky a optimismu na duchu nepřidal. 

Proto mi kamarádova nabídka přišla nesmírně vhod. A bylo to něco pro mne úplně nového. A co víc, já se nikdy nebál zkoušet nové věci. Zkrátka během snad 14 dnů jsem zabalil saky paky a připojil se ke smečce novinářů, kteří jeli na služební cestu. 

Ta cesta nebyla určena vysloveně pro novináře. A měla jednoznačný cíl. Jak by ne. Organizátorem byla naše energetická velmoc, která spolu se Švédsko-Americkou energetickou velmocí pořádala hloubkovou exkurzi po tamějších (t.j. švédských) jaderných elektrárnách a úložištích různého typu jaderného odpadu. Hlavním cílem bylo přesvědčit starosty různých vesniček či měst, aby si nechali ve svém působišti postavit střednědobé úložiště jaderného odpadu. 

V té době se už rozbíhal Temelín a proto to bylo víc než aktuální. Celou akci mařily a poněkud předem odsuzovaly k nezdaru dvě věci.
Za prvé, přirozený lidský strach z jaderných elektráren a tím pádem i jaderného odpadu, spolu s mementem Černobylu.
Za druhé, hostitelská švédsko-americká firma sice prezentovala vše skvěle, nicméně v zemi, která se sama rozhodla program jaderných elektráren během několika málo let ukončit. Což, jak jistě chápete, nejen nevzbuzovalo psychologicky dobrý dojem, ale způsobovalo to v podvědomí i otázku: „A nebudou se pak snažit ten jaderný odpad ze Švédska snažit uskladnit u nás?“ (Mohu vás uklidnit, tak jednoduše to nejde – jak se později dozvíte z dalšího mého psaní.) 

Pro mne zde vyvstala jiná otázka: „Komu ku prospěchu? A proč se zrovna tahle zahraniční firma tolik exponuje?“ Vývoj mi dal za pravdu. Ona firma se stala významným (spolu?)dodavatelem Dukovan, ale i Temelína, a znamenala pro ni významnou ekonomickou zahraniční investici. Dříve se tomu říkalo export kapitálu.   

Takový byl pravý cíl oné cesty a my jsme se jednoho dne v počtu zhruba 20 lidí shromáždili u luxusního autokaru a vyrazili směr Německo, Dánsko a trajektem do Stockholmu. 

Usadil jsem se pohodlně se svými saky paky na zadním sedadle a lebedil si. To jsem ještě zdaleka netušil, jaká smůla se mi bude lepit na paty a jak to všechno skončí. 

[Pokračování.]

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | sobota 20.12.2008 10:10 | karma článku: 15,63 | přečteno: 1686x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 2

Třítýdenní cesta do Thajska a Malajsie mi dala tentokrát opravdu zabrat. Působil jsem spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

10.5.2024 v 8:08 | Karma: 9,35 | Přečteno: 99x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 13,33 | Přečteno: 303x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,31 | Přečteno: 808x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 355x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Koalice utne obstrukce. Chcete na hokej, to je celá pravda, řekla Schillerová

10. května 2024  5:43,  aktualizováno  12:47

Přímý přenos Vládní pětikoalice prosadila, že o vrácení návrhu na zavedení korespondenční volby se bude hlasovat...

Čeští středoškoláci, kteří uspěli v soutěži NASA, se setkali s premiérem Fialou

10. května 2024  12:43

Projekt středoškoláků, který uspěl ve finále mezinárodní soutěže Conrad Challenge v ústředí...

Rusko zahájilo nový vpád na Ukrajinu. Na obranu Charkova míří posily

10. května 2024  12:40

Ruská armáda se pokouší prolomit obranu v pohraničí Charkovské oblasti, ukrajinská armáda na místo...

Chlapec zavřel chůvu na balkoně, nechtěl do školky. Ženu vysvobodili strážníci

10. května 2024  12:29

Kuriózní případ zaměstnal strážníky v Táboře. Přivolali je k jednomu panelovému domu, kde chlapec...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 15,70
  • Průměrná čtenost 1150x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.