Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Off Topic: 100+1 receptů na míchaná vajíčka

Nedá mi to, abych právě v dnešní době opět jednou nezavzpomínal na svá zahraniční studia, a to zejména na vajíčka. Tvořila důležitou součást naší chudé studentské stravy.

"Vejce... samá vejce... všechna vejce ať jsou do háje!" prohlásil jeden z epizodních humoristických hrdinů P. G. Woodehouse a opustil lůno rodiny. "Což, pro to lůno rodiny bylo velké štěstí," dodává vypravěč příběhu této nekoneční kaskády úsměvných kreací.

Vejce jsou poživatinou stokrát velebenou i zatracovanou - já osobně ji velebím, blahořečím, ba přímo svatořečím. Nebýt vajec, byl by můj studentský život mnohem chudší a tvrdší.

Studoval jsem v druhé polovině 70. let v Moskvě. Nikterak se tím netajím, protože pro mne byla podstatná šance vystudovat vysněnou filmovou režii a politicko-ideologickými aspekty vysokoškolského studia jsem se "naivně" nezabýval. Do těch mne dotlačili až příslušní političtí činitelé, i když to neměli jednoduché ani se mnou ani s mými (nejen) československými spolužáky, neboť umělci, jak známo vedle největších pochlebovačů patřili i vždy mezi největší odpůrce totalitních režimů. Já jsem patřil spíše k umírněnému pravému středu - zejména proto, že jsem nikdy oči nikdy nezavíral ani před tím co se dělo na povrchu ani na tom, co bylo uvnitř a zejména vespod.
Měl jsem však příliš na paměti jistou filmovou novelu "Nikdy se nesázej s ďáblem o svou hlavu!" a tak jsem se snažil si zachovávat dostatečný vnitřní odstup. Navenek...

...navenek jsem se snažil přežít spíše svou pracovitostí než politikařením.

Proto jedním z mých atributů píle patřila i starost o každodenní studentskou obživu. Mou a někdy i ostatních československých spolubydlících.

Studium na umělecké škole, to nejsou jen přednášky, ale i téměř každodenní praxe po nich. Po skončení vyučování jsme 3x-4x do 6 denního ! studijního týdne pak dvě, tři hodiny věnovali režijní práci spočívající v režii ukázek z divadelních her, adaptacím povídek, případně na koleji psaní scénářů.

Po takové činnosti člověk doslova padal hlady. Ve školním bufetu se věčně jíst nedalo. Omezená nabídka 5 stále se opakujících kombinací se nám všem přejedla již v prvním ročníku pětiletého studia.

Vaření se proto stávalo spíše nutností jak přežít než rozmařilými hodokvasy. Ty jsem si dopřával v Knihovně zahraniční literatury (krom čtení u nás zakázaného Havla, Kundery, Mňačka či Kohouta) při listování unikátní vysoce labužnickou kuchařkou Salvadora Dalí "Les Dinners de Gala".
Následoval zpravidla pozdní úprk z knihovny domů, aby si člověk ukuchtil...

... míchaná vajíčka.

Proto je pro mne svým způsobem výkřik Woodehousova hrdiny pro mne výkřikem z hlubin srdce. Přesto míchaná vajíčka dodnes miluji. Tehdy jsem je pochopitelně občas považoval za nutné zlo a klasická kombinace vajec na cibulce, v lepším případě vajíček s párkem se pochopitelně také brzy zajídala.

Z klasických českých receptů se o něco hůře vařilo lečo. Sovětský trh sice oplýval dostatkem rajčat, ale papriky se sháněly o něco hůře, stejně jako párky bylo nutno občas nahradit tzv. dietním salámem. Požívání masných výrobků ovšem zejména v létě - bez chladniček nemajetných studentů - se stávalo spíše přímým ohrožením na životě. A jak už jsem řekl, ani tato "dvojkombinace" se věčně jíst nedala.

Nastupovala fantazie a porůznu následovaná experimenty. Ne vždy se ovšem všechno podařilo. Tak například jsem velmi rychle zavrhl míchaná vajíčka se sýrem. Důvody zde ovšem nebyly chuťové nýbrž praktické. Roztavený sýr se špatně dostával z pánve a někdy i vidliček. Kombinace vajíčka - ryby všeho druhu jsem se raději nikdy nepokoušel vyzkoušet. A pokus udělat míchaná vajíčka s jahodami mne přesvědčilo pravdivosti tvrzení jisté české kuchařky, že jahody svou výraznou chutí potlačí veškeré ostatní ingredience neboť se mezi nimi prosadí tak, že jídlo má stále stejnou jahodovou chuť.

Následovaly proto jiné experimenty a improvizace... přiznám se, že už si všechny ty kombinace nepamatuji. Mezi recepty, které mi utkvěly v paměti patří ale např. míchaná vajíčka s jablky. Osmahl jsem na kousky nakrájená jablka a cibulku, dodal vajíčka osolil... a byl jsem příjemně překvapen chvílemi slanou, chvílemi slanou chutí jídla.

Dalším hitem byla míchaná vajíčka a la madráské karí. Originální recept byla ostrá omáčka k masitému jídlu, do které se vkládalo vařené vejce. Recept jsem si trochu upravil po svém tím, že se žádné maso nekonalo a vajíčka byla do omáčky vmíchávána. Pravda, postrádalo to trochu estetické hodnoty - ale mělo to jednu hlavní přednost té doby: dávalo to zapomenout chuťově na to, že jím míchaná vajíčka. A recept? Kratince osmažíme na kousky nakrájený česnek a cibuli, přidáme k němu polévkovou lžíci kari koření. Osmahneme a přidáme tomatový protlak, dle chuti sůl a citrón... následovalo vmíchání vajíček a jídlo bylo hotovo.

V té době vycházela edice malých kuchařských brožurek s názvem 100+1  ...receptů bramborových, kuřat jinak, houbových, pro dva... ani si to již všechno nepamatuji. Ale vím, že jsem se v té době smál, že bych mohl klidně napsat "100+1 receptů na míchaná vajíčka" S klidem!

Dnes když si dělám míchaná vajíčka, tak se mi vybavuje ještě i jiná scénka z mého P.G. Woodehouse, a sice rozmluva mladého lorda se sluhou:

"Ta vejce jsou výborná, Jeevsi."
"Ano pane."
"Bezpochyby je snášely spokojené slepice..."
"Jistě, pane."  

P.S.: Omlouvám se všem příznivcům a odpůrcům házení vajec. Tento článek-blog je opravdu "Off Topic".  

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 28.5.2009 11:11 | karma článku: 18,88 | přečteno: 5476x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,74 | Přečteno: 264x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,17 | Přečteno: 803x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,09 | Přečteno: 818x | Média
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 1309
  • Celková karma 16,12
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.