Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak je těžké stát se "podcasterem"... 1.

Nevím, co mne to popadlo... možná nějaká podvědomá pracovní deformace, možná nedostatek kreativních aktivit... Rozhodl jsem se, že budu (...) dělat podcasty. A samozřejmě jsem se začal po internetu rozhlížet, kudy do toho?

Samozřejmě jsem si dělal nejrůznější průzkumy a tak jsem definici ve Wikipedii nemohl minout.

Omlouvám se tímto, že pro zkušené "podcastery" to bude nošením dříví do lesa.

Z Wikipedie mne zaujala nejvíc informace, jak že vzniklo slovo podcast a samozřejmě definice významu. Zas takový zázrak, jako se z toho marketingově dělá, to není. Je to audiobloging. Technologicky vzato, jde o soubor s komponovaným audio programem. Něco jako rozhlasový pořad. Tento ovšem nevysílá rozhlasová stanice, ale tady je soubor uložen. Uživatel si jej stáhne a může přehrát v libovolný čas, tzn. není omezován pevně daným časem vysílání.

Velmi často si prý pak takové soubory pouštějí příjemci při jízdě autem, na kole, hromadnou dopravou, při běhání... snad i při práci. Prostě kdo kdy kde jak má čas.

Dnešní digitalizovaný svět je prostě takovýmto podcastům nakolněn (stejně jako videoblogům) a čemukoli mediálnímu co dříve bylo dostupné jen profesionálům, protože to vyžadovalo

  • státní souhlas nebo aspoň registraci - t.j licenci
  • smlouvy se společnostmi pro šíření signálu
  • drahé a složité technické vybavení i zázemí
  • týmy profesionálů
  • budování marketingu a finančních zdrojů, jako např. státní příspěvky, reklama i sponzoři

Tohle vše běžní, poloprofesionální i amatérští podcasteři nepotřebují...

Z USA známe ještě místní nebo tzv. amatérské vysílání. I toto vysílání, rozhlasové či televizní, má ale svá pravidla; ba i sólo amatéři se jistým zákonitostem nevyhnuli - přinejmenším museli mít aparaturu a vysílač. Proto základnu tohoto typu tvořili a tvoří především radioamatéři.

Dnes vám stačí mikrofon, PC/notebook/Mac, software a internet.

Ti co se dnes pohybují v digitalizovaném internetovém světě, to tedy mají jednodušší. A na internetu je zároveň dostatek informací, jak začít a kudy do toho.

Tak snad začneme tím mikrofonem, ne?

Nebudu tady pochopitelně dělat rekalmu ani výrobci, ani prodejci... neb vězte, že to není jedno a totéž.

Zjistil jsem si jednu věc, že pro přímé připojení s počítačem *) je nejjednodušší USB mikrofon. Mikrofony, které je potřeba napájet, tzv. phantomové, vyžadují další, zpravidla neméně drahou krabičku.

*) Počítačem teď myslím, PC, notebook, tablet, mobil, iPad, iPhone...

No, samozřejmě je tu základní faktor: cena výkon versus vaše kapsa.

Namítnete mi proč si nevystačím s běžným mikrofonem, co je součástí PC. Bohužel, tyto mikrofony jsou příliš zvukově všeobecné a "berou všechno", tedy široké okolí. Zatímco při mluveném slově přeci jen potřebujete, aby mikrofon bral zvuk maximálně několik cm od vašich úst a už netřeba kontakt vašich rukou s podložkou stolu nebo otáčení židle, na které přitom sedíte. Na to jsou přesné odborné charakteristiky (ledvinový, kardioidní charakter atd.) - to si prosím ale nastudujte sami, pokud vás to zajímá.

Já jsem se rozhodoval mezi několika mikrofony do 2.000 Kč. Víc se mi do toho do začátku rozhodně investovat nechce. I tak vím, že přitlačím za stojánek a pop-up krytku (tedy kus molitanu eliminující nepříjemně bouchající "p" a "b", které může při mluvě vznikat). Pomohlo mi i to, že výrobce nabízí v daném případě základní software zdarma - a ten také potřebuji.

I tak to nebylo jednoduché.

Se mnou nikdy...

Za prvé - chtěl jsem mít mikrofon ješte ten den, tedy dnes.

Chápu, že dnešní "podnikatelé" si nepotrpí na přílišné skladové zásoby. Ale "můj" mikrofon patří přeci jen mezi ty žádané. A nikdo z prodejců je ihned neměl. Nejen ten jediný. Čili buď všichni lžou o prodejnosti nebo jsou tak neschopní, že se jim nevyplatí mít třetí nejprodávanější mikrofon skladem. Najednou jej všichni vyprodat nemohli, že?

Mnou vybraný maloprodejce měl pár kusů -  na Slovensku. To je přeci jen z ruky.

Podařilo se mi dopátrat i český velkoobchod. Díky stránkám německého výrobce. A náš velkoobchod je k dodání ihned má. Jenže bylo už pozdě večer a tak jsem trpělivě čekal do dnešního rána.

Byly z toho celkem tři telefonáty... a choval jsem se maximálně slušně a ohleduplně.

Během prvních dvou telefonátů jsme si vyjasnili, že jsou velkoobchod a tedy v sídle zboží jaksi nemají. Mikrofon sice mají ihned, ale firemní prodejna (kupodivu jen několik stanic tramvají ode mne) má DNES zavřeno, protože zaměstnanci jsou prý na školení. Jediné "ihned" je ve velkoskladu v Říčanech. - Inu, auto nemám. - Rozhovor byl jaksi "na pokračování", protože firmě spadl internet a tím pádem i telefony...

Třetí telefonát se týkal balení mikrofonu.

Německý výrobce má totiž na foto pěkné masivní transportní pouzdro. S molitanem uvnitř. To by se mi vyplatilo i za cenu, že onen velkoobchod prodává mikrofon o 200Kč dráž než mnou vybraný maloprodejce. Takže velkoobchodní slečna mi zjistila, že mají balení v zataveném plastovém "blistru" - tedy stejné, obyčejné jako ostatní...  Na onu moji informaci mi sdělila, že výrobce má pouzdro  "zřejmě navíc k přikoupení". Slušně jsem jí vysvětlil, že nikoli - že výrobce to má jako standardní obrázek. A protože byla opravdu milá a ochotná, velice jsem jí poděkoval...

...a šel si objednat mikrofon k maloprodejci, který mi jej má údajně zítra dodat.

- - - - - - - - - -

A tím bych to pro dnešek ukončil. Co a jak bude dál - o tom zase snad už v nejbližší příštím blogu.

 

Autor: Martin Faltýn | středa 15.3.2017 15:27 | karma článku: 10,74 | přečteno: 343x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,27 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 28,80 | Přečteno: 802x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma: 14,43 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,35 | Přečteno: 3946x | Diskuse| Média

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma: 16,44 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,40 | Přečteno: 282x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma: 14,17 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

8.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,45 | Přečteno: 260x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 10

"Není podstatné kdy, ale kam." To jsem si říkal během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92. A tak jsem mimo jiné zažil prodloužený víkend na Floridě. A kde že to přesně bylo?

4.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,35 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 9

Za měsíc pobytu v USA už člověk nasbírá dojmy. Tím spíš, že jsem tam byl na pozvání na přelomu roku 1992/92. To už člověk krátce po sametové revoluci nasbíral dojmy! Třeba jen mé objevy při procházkách Washingtonem DC.

1.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,13 | Přečteno: 290x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 7

Vánoční svátky v USA? - Návštěva pár vánočně vyzdobených míst, ale i jedna společenská událost - to jsou nezapomenutelné věci z mé cesty v prosinci 1991.

23.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,33 | Přečteno: 359x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

19.2.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 5

Prosince 1991 a moje měsíční cesta do USA. Pochopitelně: od prvního okamžiku plná zážitků, drobných i větších problémů, jako by mi chtěl Osud říct, že jiné už to nebude. I v případě rozhovoru s naší velvyslankyní v USA.

16.2.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 4

Tak jsem konečně přistál v USA! Bylo 7. prosince 1991. Imigrační kontrolou jsem prošel, známá si mne převzala na letišti a můj exkluzivní měsíční pobyt mohl začít.

12.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,19 | Přečteno: 517x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 3

Na přelomu roku 1991/92 jsem byl pozván na měsíc do USA. Moje první cesta na Západ! Že to nebyla maličkost, je nasnadě. Ale v prvé řadě bylo nutno doletět a překonat administrativní překážky v podobě imigračních úředníků.

9.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,42 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 2

Psal se prosinec 1991 a já jsem se chystal na svou první cestu na Západ a rovnou do USA. A hned v úvodu nastala první krize: to když mi kamarád oznámil, že je bez auta, kterým mě chtěl odvézt do Frankfurtu n. M. na letiště.

5.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,46 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 1

Psal se prosinec 1991. Stále jsme ještě měli růžové brýle. Já jak v osobním, tak pracovním životě. Český vekslácký kapitalismus už vystrkoval růžky. A v rámci toho veškerého optimismu jsem byl pozván na měsíc celý do USA!

2.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,23 | Přečteno: 780x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 1306
  • Celková karma 15,86
  • Průměrná čtenost 1153x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.