Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A já proč mi od rána zní v hlavě dětský hit o Lucince!

No protože, dnes mají všechny Lucie svátek. - Cože, vy ten hit neznáte? Tak se nerozpakujte a čtěte dál. Článek má naprosto odlehčující charakter, ale prozradím vám v něm i nejednu zajímavost.

No, prostě - Lucie.

Lidová pranostika říká "Lucie, noci upije a dne nepřidá." Více se rozepisovat nebudu, přečtěte si velmi poutavý článek, který jsem našel na internetu. K tomuto článku jen dodám, že jsem sice věděl, že Lucie je od latinského "lux" neboli světlo, ale že je zároveň patronkou všech slepých mi jaksi uniklo. A to mám zrakově postiženého přítele. - Inu historii a folkoristice se věnuji opravdu jen okrajově.

Nicméně, když se mi ráno udělalo dobře (abych parafrázoval antonymum Jana Wericha), tak se mi v hlavě rozezněla melodie a slova:

"Ztratila Lucinka bačkorku,

když na dvorku si hrála...

...Viděla to včelka, asi takhle velká,

bačkorce své sužby nabídla.

A ihned ji napadlo,

že vbodne své žihadlo

do neposedného chodidla."

 

Přestal jsem se tomu divit, když jsem na hlavní strance iDnes zjistil, že dnes má Lucie svátek. A napadlo mne, že bych si tu písničku mohl připomenout - na youtube, kde jinde - a znovu jsem se divit začal.

Především: překvapilo mne, kdo napsal hudbu a text.

Pravdou je, že počátkem 60. let byla zábava všemožně podporována - legendární je v tomto směru pořad "Kdo s kým o čem pro koho" nebo "Zpívá celá rodina".

Text "Ztracená bačkorka" napsali opravdoví Mistři. Hudbu složil legendární Zdeněk Marat. Slova napsal nikdo menší než Zdeněk Borovec. Písnička se stala okamžitě hitem... přezpívalo ji později mnoho interpetů. V čele s Miluškou Voborníkovou nebo později Dádou Dagmar Patrasovou. Ovšem tuhle podařenou dětskou písničku pod původním názvem skoro nikdo nezná. Zato, když se řekne "Ztratila Lucinka bačkorku" - vědí všichni, koho v dětství tahle písnička neminula.

Údivu není nikdy dostatek!

Když jsem totiž zapátral po nějaké té nahrávce, nejlépe video - vedle cover verzí jsem hledal samozřejmě originál - našel jsem v prvé řadě nikoli originál publikovaný Supraphonem (viz níže). Jako první jsem našel nahrávku jednoho nadšence, pana Josefa. Ten svoje video doprovodil fotografií své originální gramodesky. Nahrávka Ztracená bačkorka.

Co bylo mnohem zajímavější a překvapilo mne, byl jeden diskusní příspěvek, který si dovolím zde ocitovat (printscreen youtube):

 

No a to už byl jenom kousek k dalšímu pátrání a údivu.

Snažil jsem se samozřejmě po paní Jindře Machové-Jeppesen najít nějakou tu "digitální stopu" - jak se dnes zcela nepoeticky říká. Stačilo mi na to naštěstí jedno kliknutí na sociální síti. Našel jsem i fotografii na veřejném profilu paní Jindry na youtube. Netroufám si tvrdit, že na souborném vydání dětských písniček společnosti Supraphon je zrovna ona. Spíš ne, protože rozdílná je ona "prdelka na bradičce" jak tomu kdysi říkala jedna moje spolužačka z gymnázia (a byla na ni hrdá, protože její slova byla "Mám ji stejnou jako Vinnetou" jelikož to bylo počátkem let 70. a ona byla beznadějně zamilovaná do Pierre Brice). A to potom přechází i do dospělosti. Ovšem paní Jinda podobně utvořenou bradu nemá, ale pěkně rovnou a pevnou.

Z její veřejné socilání sítě jsem se dočetl, že se paní Jindra v r. 1969 provdala do Dánska, žije v Kodani... kde také vystudovala vysokou školu.

A to je snad vše. Co vše zavinila "Lucie, co noci upije, ale dne nepřidá".

Vlastně to není všechno. Vám všem, ale především Luciím, onu písničku.

 

 

Autor: Martin Faltýn | pátek 13.12.2019 13:29 | karma článku: 13,47 | přečteno: 1029x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 23,57 | Přečteno: 783x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,30 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 473x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,00 | Přečteno: 817x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,74 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 1308
  • Celková karma 16,42
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.