Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Padesátý pátý aneb 55.

Ano, mám samozřejmě na mysli Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Filmy i hosty, párty a obleky nechať zhodnotí kritici, bulvár a diváci. Mně v hlavě dlouho vrtal jeden detail.

Dlouholetými kreativními guru, řečeno intelektuálským jazykem, jsou Michal a Šimon Cabanovi, důvěrně přezdívaní Cabani. Setkal jsem se s nimi "pracovně" jednou nebo dvakrát - přinejmenším při divadelní hře Marka Najbrta Sedm hladových a pak při filmu Tomáše Vorla Kouř. V obou artefaktech jsme si zahrál malé role. Hodně vám o nich poví Wikipedie, ale já si myslím, že stojí spíš za to se podívat na jejich Na plovárně.

POZOR! V BLOGU JE CHYBA - VIZ OMLUVA NA KONCI.

Jsou stálí výtvarní spolutvůrci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.

No a náhle tu je Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech v pořadí 55. I ty dvě čislovky bratři Cabani pojednali naprosto originálně. *)

Mně ovšem od prvního okamžiku, co jsem toto grafické ztvárnění, spatřil vrtalo hlavou jediné:

"Kde já už jsem tohle viděl?"

A tak jsem pátral a jako první mne napadla skvělá česká televizní pohádka "Křesadlo". Pokud neznáte, nenechte se odradit tím, že tady hraje i Jiřina Bohdalová. Psal se rok 1968 a tehdy byla na vrcholu své herecké kariéry. Hlavní roli hrál Petr Kostka, exceloval Lubomír Lipský i Miloš Kopecký... a také tři hafani. Ti byli ovšem prezentováni "černým divadlem" a třemi zářícími páry obrovských očí.

A podoba je tu podle mne, jak se říká, "víc než náhodná." Možná tak Cabani *) jako malí caparti měli rádi zrovna tuhle pohádku.

 

Existuje ovšem (asi mimo jiné) další klasické dílko, cca o 10 let starší. A sice klasický film Jacquese Tati s názvem "Mon Oncle" - česky, Můj strýček. Ve své době byla u nás dokonce populární stejnojmenná písnička, zpívaná Richardem Adamem. To, co mám na mysli, najdete v tomto výběru scén.

Inspiraci umělci berou ze zcela nečekaných situací i momentů, to je známo.

 

Těžko proto říci, jak to "55." zpracování napadlo bratry Cabany. *) Na to byste se jich museli zeptat sami. Mohlo a nemuselo to být podle mých asociací, mohlo to být z nějaké grafiky a knih o typografii... maně se mi sem plete nějak i kreslený film s Beatles "Žlutá ponorka" a jeho výtvarné kreace.

Je to celkem jedno.

Jako diváci si můžeme přát jediné. Aby se z toho 55. festivalového podhoubí substrátu konečně urodilo i něco kloudného pro český film a nás diváky.

 

Foto: autor a archiv autora

 

*) OPRAVA: I autor se někdy utne. Tentokrát to byla docela dobrá sekyra. Zavedlo mne mylně jedno interview ČT24 s bratry Cabany.

Takže oprava a omluva Design Portal, jmenovitě Aleši Najbrtovi a Jakubovi Spurnému za mylné připsání jejich autorství bratrům Cabanům. A naopak.

Přepisovat to nebudu.
Chytří a inteligentní čtenáři si jistě nahradí bratry Cabany jmény Najbrt/Spurný.

 

Autor: Martin Faltýn | čtvrtek 26.8.2021 18:19 | karma článku: 15,19 | přečteno: 604x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 2

Třítýdenní cesta do Thajska a Malajsie mi dala tentokrát opravdu zabrat. Působil jsem spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

10.5.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 267x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 14,49 | Přečteno: 333x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,31 | Přečteno: 811x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Spolupředsedové AfD vyzvali Bystroně, ať opustí předvolební kampaň

18. května 2024

Spolupředsedové německé pravicově populistické strany Alternativa pro Německo (AfD) Alice Weidelová...

Západ má strach z ruské porážky stejně jako z té ukrajinské, soudí Zelenskyj

18. května 2024  8:46

Sledujeme online Západ se bojí porážky Ruska stejně jako porážky Ukrajiny, což je absurdní. Řekl to v pátek...

Klimatičtí aktivisté ochromili letiště v Mnichově, vybrali si rušné svátky

18. května 2024  8:34

Letiště v Mnichově dočasně přerušilo provoz v důsledku protestu klimatických aktivistů z hnutí...

Kvůli nehodě kamionu je uzavřena D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  7:45

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 16,13
  • Průměrná čtenost 1150x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.