Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dnes už běhám jen na jednu rychlost

Bývaly doby, kdy jsem běhával "stovku" za 12,54 sec. - v době, kdy jsem dojížděl do základní školy a po vyučování chytal autobus. S handicapem. Tedy mým, nikoli autobusu. Dnes už ani bez handicapu. Taky proč?

Už jsem to zde několikrát vzpomínal, tak jen stručně: do školy jsme dojížděli z Mariánské u Jáchymova autobusem. Tehdy nám říkali, že ty finské domky, ve kterých bydlí naši rodiče coby správcové rekreačních středisek vesměs pražských firem, že ty domky jsou po dělnících... o jáchymovských lágrech pochopitelně ani slovo... atd. 

Copak, dojíždění do školy... horší to bylo ze školy. Protože škola končila v 13,05 a autobus 13,12 jel z nejbližší zastávky "Jáchymov--Střed. Nedej bože, aby učitel přetáhl neboj jel jeden hajzl řidič, který nedodržoval řád, jel dřív, a když nás viděl jak supíme (Jáchymov je jeden velký kopec), tak ještě schválně přidal a ujel nám.V obou případech to znamenalo čekat 2 hodiny na další autobus nebo jít domů cca 45 minut pěsky zkratkou do drsného kopce, mimochodem kolem Šlikovky. (Kdepak tehdy nějaká historie na nás! Poprava 27 českých pánů apod. Věřte mi, dodnes jsem v Jáchymovském muzeu nebyl a neviděl ani ten slavný jáchymovský tolar, ze kterého je odvozen název pro dnešní dolary!)

A jaký to pak byl tehdy pro mne šok, když mi v osmičce při tělocviku učitel řekl: "Ty docela slušně běháš." A nazul mi tretry s hřebíky a měřil čas. Proto vím, že 100m jsem uměl za 12,54... ale líp to nešlo, navíc jsem se brzy vyčerpal. Ono je přeci jen něco jiného honit autobus a nebo sportovně běhat. Díky tomu mám dnes jakékoli sportovce v úctě, protože musejí mít nejen výkon, ale i výdrž, o psychice nemluvě - zkrátka, musejí mít formu. - Jo a ten handicap? Přeci školní taška s učebnicemi!

 

Od té doby jsem běhal různě a stíhal různé dopravní prostředky, jako třeba letadlo. Ne, neběžel jsem za letícím letadlem, ale přišel jsem asi 10 minut před startem - a protože jsem byl student a tehdy v 70 letech to vše nebylo tak přísné, odbavili mne doslova úprkem a sotva jsem padl do sedačky, už jsme starovali. Ufff! Dodnes na to nezapomenu.

 

Z celého toho běhání mi dnes po 50 letech zbylo jen to dobíhání tramvaje. Pokud tedy běhám.

Jinak jsem zařadil dnes už jen jednu rychlost ani ne tak běhu, jako spíš chůze... Mládež pouštím v práci na schodech, aby mne předběhli a já je nebrzdil.

No a pokud se týká toho dobíhání tramvaje.

Zrovna dnes jsem viděl přijíždět tramvaj na zastávku a s klidem jsem si řekl: "Dřív bych to klidně ještě doběhl."

Dnes už si přitom pouze vybavuji jen malý odstaveček z knihy Jerome Klapky Jerome, pokračování slavné knihy Tři muži ve člunu, a sice ...na toulkách:

"Pánové neběželi moc dobře, ba ani ne neběželi moc rychle, ale brali věc vážně a činili se ze všech sil. Ta exhibice uspokojovala ani ne tak cítění umělecké, jako spíš vrozený sklon obdivovat svědomité snažení."

V mém případě by to spíš bylo do komedie s Laurelem a Hardym, kde bych byl pochopitelně za toho tělnatějšího.

No a tak mi dovolte zakončit dnešní úvahu o jedné rychlosti odkazem na klasickou němou grotesku s těmito dvěma komiky "Big Business" - zakoncenou taky úprkem. Ale jinak, to jenom Laurel a Hardy mohli jet prodávat vánoční stromky v plném létě. Jejich grotesky totiž vždycky jely jenom na jednu rychlost: tu nejvyšší, plnou smíchu!

 

/licence Youtube/

Autor: Martin Faltýn | sobota 26.10.2019 8:08 | karma článku: 13,15 | přečteno: 261x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,73 | Přečteno: 262x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,17 | Přečteno: 803x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 354x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 29,09 | Přečteno: 818x | Média
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 1309
  • Celková karma 16,12
  • Průměrná čtenost 1151x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.