Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem letos přispěl na charitu

Nepatřím zrovna mezi ty, kteří rozdávají peníze na potkání. A už vůbec ne hotovost typu DMS apod. Ale občas se "zmůžu" na věcný charitativní drobný dárek - no zrovna jako letos, i když to bylo mírně zmatené.

Věci se nemají vzdávat. Tím spíše dobré záměry.

A celé to začalo, jako vždy, mou zvědavostí. Už i mimo jiné proto, že do tohoto obchodního centra běžně nechodím; byl jsem zde asi po čtvrté v životě.

Přitom důvod návštěvy byl úplně někde jinde. Šel jsem do specializované sportovní prodejny, která je: na opačném konci té lokality na Praze 10. A vlastně to navíc zavinili opraváři silnice. Protože díky jejich pracem měl potřebný autobus změněnou trasu - jenže tu jsem jel vůbec prvně v životě.

A tak když jsem pak přes údolí spatřil ono obchodní centrum, věděl jsem, že je to moje jediná spása, jak se dostat na nějaký autobus, který mne odveze do městské civilizace. Tady máte další neméně impozantní pohled - včetně komínu tzv. Spalovny Malešice.

"Malebné", není liž pravda?

No, čekalo mne překonání řady cest a cestiček. Z oné sportovní prodejny řádná cesta ani schody nevedou a tak jsem to "slanil" lehce bahnitým skluzem z umělého kopečka. Potom přes trávníky - procházet jsem se tam opravdu nehodlal... až jsem se přes křižovatku dotrmácel k onomu OC, jak je dnes ve zvyku psát.

A pochopitelně mne rázem přepadl hlad i jiné fyziologické potřeby. A tak jsem "vplul" dovnitř.

Jakmile jsem nasytil tělo, začal jsem sytit duši. Neboli se rozhlížet po zdejších "krásách". Všichni víme, že originalitu ani krásu obchodní centra většinou příliš nepobrala. Estetiku mají dodat komerční obchody. Všechny marketingově stejné, podobné jako vejce vejci.

Proto najednou slečna sedící za stolkem u dvou stromků byla poněkud originální dekorativní změnou. I přišel jsem blíž k oněm stromkům, abych spatřil, že jsou na nich magnety se jmény a s vánočními přáními dětí z dětských domovů.

Tady mi dovolte malou odbočku. Znal jsem se v posledních letech jejího života s herečkou Helenou Růžičkovou. Rád říkám, že jsem patřil k širšímu okruhu jejích blízkých přátel. Její byt, to byla kavárna i kabaret, kancelář i odpočívárna... hlavně: k pohodě a dobré náladě nebylo nikdy daleko. Takže jsem pani Růžičkovou mohl studovat zblízka. Mimo jiné se věnovala dětské charitě, měla svoji nadaci Slon. Měla pro to i hluboké osobní důvody. Ale vycházela i z jiné teze: ty děti nemohou za to, že nemají rodiče. Nikdy nedělala nic napůl. Její podpora byla obrovská... no, jako slon.

Vzpomněl jsem si teď na Helenu Růžičkovou i její nadaci. A přístup k dětem. A rozhodl jsem se, že tedy daruji nějakou maličkost. Přesněji, že zakoupím některý dárek, který je na stromečku vystaven.

 

Čtení to bylo na dlouho. A vybrat si bylo neméně těžké. Dočetl jsem se třeba, co si přeje:

  • Tomáš, 7 let - zimní bundu vel. 140
  • Nikola, 12 let - školní batoh, název značky, černý
  • Kristýna, 16 let - peřina a polštář
  • Tereza 14 let - tablet
  • David 8 let - diskolampičku
  • Patrik 20 let - elektrický holící trojek
  • Lucka 16 let - sada talířů
  • Jakub, 9 let - fotbalový míč
  • atd. atd.

Je to seznam celkem 471 přání. Pod názvem Dopisy Ježíškovi. Možná se vám některá přání budou zdát podivná. Mně nikoli. Protože i ze zprostředkovaných zkušeností od Heleny Růžičkové vím, že děti z dětských domovů prostě osobního nemají - nic. Kdo by měl slečně koupit polštář a peřinu, mládenci holicí strojek, klukovi mikinu, model lodi, reproduktor, terénní auto na ovládání a holce třeba cestovní kufr či kufřík na make up, kytaru či růžovou teplákovou soupravu? To, co nám se zdá jako samozřejmosti, někdy i zbytečnosti či marnivosti - to je pro ně nedostižný luxus, asi jako pro většinu z nás třeba cesta kolem světa zaoceánskou lodí.

Mne tam zaujalo jedno přání především proto, že ten kluk se jmenuje stejně jako já. Přál si školní láhev na pití jedné značky. To se mi zdálo ve všech směrech přijatelné, na rovinu i finančně.

Náhoda tomu chtěla, že o kus dál byla sportovní prodejna, kde lahev oné značky měli. JENŽE - někde vzniklo drobné nedorozumění v komunikaci. Značka existuje, láhve na pití má, ale nikoli - školní.

Tak jak to tedy je?

To jsem se ptal sám sebe a vyrazil na cestu po onom obchodním centru. Dětská prodejna, hračky... všude samozřejmě lahví na pití habaděj. I dětských. Ale školních? (Až teď mi napadá, nemělo tam být "sportovní"? Třeba to ten kluk nebo někdo za něj napsal nečitelně... a tak z toho vzniklo při luštění na magnetky slovo "školní".)

Připojil jsem se i na internet. Zase. Pro lidi mého typu a mládež samozřejmost; pro řadu mých vrstevníků a starších, asi jako kdybych telefonoval na ISS. Nuže, na svých stránkách ona značka lahve má... ale ne školní.

A tak jsem to vzdal a odjel domů. Řekl jsem si, že v klidu to doma vyřeším nebo to prostě nechám být.

Jenže doma to ve mně hlodalo. Navíc jsem musel do jiného OC a tam jsem zjistil, že onu značkovou lahev měli, ale zase nikoli školní. Ale protože jsem se rozhodl, že to prostě dotáhnu do konce, lahev jsem zakoupil. Ba co víc, řekl jsem si, že prázdná láhev není žádná láhev, že by měla být něčím naplněná. Jenže byla zatavená. A tak jsem k ní páskou ještě přimotal malé hrací matematické karty, které zrovna nabízí k dětskému menu jeden řetězec. A vypravil jsem se do onoho OC znovu. Předat svůj dárek.

 

Jenže - onu magnetku s přáním ne a ne najít. (Foto je z předešlého dne.) Až úplně někde dole...a na ní nápis: SPLNĚNO.

Někdo mne mezitím předběhl.

Zřejmě si s tím lámal hlavu méně než já. A prostě koupil onu láhev v onom blízkém sportovním obchodě.

Co teď?

Upřímně, dlouho jsem neváhal. Protože už nikdo jiný takové přání nemá, řekl jsem si, tak Martin dostane ty lahve dvě!

A tak lahev putovala do košíku k ostatním dárkům, právě plnícím už třetí košík toho dne, jak mi řekla hosteska.

 

No a já jsem odcházel s pocitem, že jsem hlavně vytrval sám se sebou, nejen udělat, jak se říká dobrý skutek, ale že jsem si to neulehčil a vytrval ve svém přesvědčení, udělat radost právě tímto dárkem, i když mně osobně jeho splnění dalo trochu zabrat.

 

 

--------------------------

Všechna foto: autor

Autor: Martin Faltýn | úterý 3.12.2019 8:08 | karma článku: 18,09 | přečteno: 475x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 14,23 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,54 | Přečteno: 467x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Panichida za nového slovenského prezidenta Petera Pellegriniho

Jinak se to nedá nazvat. Médii rozdělený český národ se může radovat, že se médiím daří rozdělovat i národ slovenský. Ne nepodobni válečným štváčům přisolují si k novinářům i politici.

7.4.2024 v 9:31 | Karma: 28,90 | Přečteno: 810x | Média

Martin Faltýn

Kolik minut si denně vyšetříte jen pro sebe?

Tím teď nemám na mysli ono "já chci!" - neboli náš bezbřehý egoismus. Mám na mysli právě jen to "udělat si čas pro sebe a na sebe". Denně.

1.4.2024 v 10:30 | Karma: 12,72 | Přečteno: 292x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,07 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma: 14,44 | Přečteno: 313x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma: 28,45 | Přečteno: 3949x | Diskuse| Média

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma: 16,44 | Přečteno: 597x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 13

Měsíc jsem prožil na pozvání známé v USA. To už by si člověk pomalu řekl, že je tady skoro doma. Ale kdepak! Zelenáčem je a greenhornem zůstane! A teprve doma začíná zjišťovat, kde že to vlastně byl.

15.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,41 | Přečteno: 284x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 12

Na konci měsíčního pobytu v USA na přelomu 1991/92 jsem se konečně dostal do New Yorku. Musel jsem si to tak trochu prosadit. A udělal jsem dobře. Za pár dní jsem toho zažil tolik, co před tím za měsíc. Včetně největšího trapasu.

11.3.2024 v 8:08 | Karma: 14,17 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 11

Blížil se závěr mého měsíčního pobytu v USA, psal se leden 1992. Těsně po Novém roce. Konečně došlo i na moji cestu do New Yorku. Za čtyři dny jsem tu ovšem zažil tolik, jako před tím za měsíc.

8.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,46 | Přečteno: 261x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 10

"Není podstatné kdy, ale kam." To jsem si říkal během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92. A tak jsem mimo jiné zažil prodloužený víkend na Floridě. A kde že to přesně bylo?

4.3.2024 v 8:08 | Karma: 13,35 | Přečteno: 312x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 9

Za měsíc pobytu v USA už člověk nasbírá dojmy. Tím spíš, že jsem tam byl na pozvání na přelomu roku 1992/92. To už člověk krátce po sametové revoluci nasbíral dojmy! Třeba jen mé objevy při procházkách Washingtonem DC.

1.3.2024 v 8:08 | Karma: 12,13 | Přečteno: 290x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 8

Během měsíčního pobytu v USA na přelomu roků 1991/92 mne čekalo nejedno překvapení. Tentokrát to byla mimo jiné přímo exkurze do Pentagonu!

26.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,47 | Přečteno: 429x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 7

Vánoční svátky v USA? - Návštěva pár vánočně vyzdobených míst, ale i jedna společenská událost - to jsou nezapomenutelné věci z mé cesty v prosinci 1991.

23.2.2024 v 8:08 | Karma: 12,33 | Přečteno: 359x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

19.2.2024 v 8:08 | Karma: 15,79 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 5

Prosince 1991 a moje měsíční cesta do USA. Pochopitelně: od prvního okamžiku plná zážitků, drobných i větších problémů, jako by mi chtěl Osud říct, že jiné už to nebude. I v případě rozhovoru s naší velvyslankyní v USA.

16.2.2024 v 8:08 | Karma: 13,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 4

Tak jsem konečně přistál v USA! Bylo 7. prosince 1991. Imigrační kontrolou jsem prošel, známá si mne převzala na letišti a můj exkluzivní měsíční pobyt mohl začít.

12.2.2024 v 8:08 | Karma: 19,19 | Přečteno: 517x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 3

Na přelomu roku 1991/92 jsem byl pozván na měsíc do USA. Moje první cesta na Západ! Že to nebyla maličkost, je nasnadě. Ale v prvé řadě bylo nutno doletět a překonat administrativní překážky v podobě imigračních úředníků.

9.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,42 | Přečteno: 464x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Když prvně na Západ, tak do USA - 2

Psal se prosinec 1991 a já jsem se chystal na svou první cestu na Západ a rovnou do USA. A hned v úvodu nastala první krize: to když mi kamarád oznámil, že je bez auta, kterým mě chtěl odvézt do Frankfurtu n. M. na letiště.

5.2.2024 v 8:08 | Karma: 17,46 | Přečteno: 490x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 1307
  • Celková karma 15,81
  • Průměrná čtenost 1152x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.