A já proč mi od rána zní v hlavě dětský hit o Lucince!

13. 12. 2019 13:29:22
No protože, dnes mají všechny Lucie svátek. - Cože, vy ten hit neznáte? Tak se nerozpakujte a čtěte dál. Článek má naprosto odlehčující charakter, ale prozradím vám v něm i nejednu zajímavost.

No, prostě - Lucie.

Lidová pranostika říká "Lucie, noci upije a dne nepřidá." Více se rozepisovat nebudu, přečtěte si velmi poutavý článek, který jsem našel na internetu. K tomuto článku jen dodám, že jsem sice věděl, že Lucie je od latinského "lux" neboli světlo, ale že je zároveň patronkou všech slepých mi jaksi uniklo. A to mám zrakově postiženého přítele. - Inu historii a folkoristice se věnuji opravdu jen okrajově.

Nicméně, když se mi ráno udělalo dobře (abych parafrázoval antonymum Jana Wericha), tak se mi v hlavě rozezněla melodie a slova:

"Ztratila Lucinka bačkorku,

když na dvorku si hrála...

...Viděla to včelka, asi takhle velká,

bačkorce své sužby nabídla.

A ihned ji napadlo,

že vbodne své žihadlo

do neposedného chodidla."

Přestal jsem se tomu divit, když jsem na hlavní strance iDnes zjistil, že dnes má Lucie svátek. A napadlo mne, že bych si tu písničku mohl připomenout - na youtube, kde jinde - a znovu jsem se divit začal.

Především: překvapilo mne, kdo napsal hudbu a text.

Pravdou je, že počátkem 60. let byla zábava všemožně podporována - legendární je v tomto směru pořad "Kdo s kým o čem pro koho" nebo "Zpívá celá rodina".

Text "Ztracená bačkorka" napsali opravdoví Mistři. Hudbu složil legendární Zdeněk Marat. Slova napsal nikdo menší než Zdeněk Borovec. Písnička se stala okamžitě hitem... přezpívalo ji později mnoho interpetů. V čele s Miluškou Voborníkovou nebo později Dádou Dagmar Patrasovou. Ovšem tuhle podařenou dětskou písničku pod původním názvem skoro nikdo nezná. Zato, když se řekne "Ztratila Lucinka bačkorku" - vědí všichni, koho v dětství tahle písnička neminula.

Údivu není nikdy dostatek!

Když jsem totiž zapátral po nějaké té nahrávce, nejlépe video - vedle cover verzí jsem hledal samozřejmě originál - našel jsem v prvé řadě nikoli originál publikovaný Supraphonem (viz níže). Jako první jsem našel nahrávku jednoho nadšence, pana Josefa. Ten svoje video doprovodil fotografií své originální gramodesky. Nahrávka Ztracená bačkorka.

Co bylo mnohem zajímavější a překvapilo mne, byl jeden diskusní příspěvek, který si dovolím zde ocitovat (printscreen youtube):

No a to už byl jenom kousek k dalšímu pátrání a údivu.

Snažil jsem se samozřejmě po paní Jindře Machové-Jeppesen najít nějakou tu "digitální stopu" - jak se dnes zcela nepoeticky říká. Stačilo mi na to naštěstí jedno kliknutí na sociální síti. Našel jsem i fotografii na veřejném profilu paní Jindry na youtube. Netroufám si tvrdit, že na souborném vydání dětských písniček společnosti Supraphon je zrovna ona. Spíš ne, protože rozdílná je ona "prdelka na bradičce" jak tomu kdysi říkala jedna moje spolužačka z gymnázia (a byla na ni hrdá, protože její slova byla "Mám ji stejnou jako Vinnetou" jelikož to bylo počátkem let 70. a ona byla beznadějně zamilovaná do Pierre Brice). A to potom přechází i do dospělosti. Ovšem paní Jinda podobně utvořenou bradu nemá, ale pěkně rovnou a pevnou.

Z její veřejné socilání sítě jsem se dočetl, že se paní Jindra v r. 1969 provdala do Dánska, žije v Kodani... kde také vystudovala vysokou školu.

A to je snad vše. Co vše zavinila "Lucie, co noci upije, ale dne nepřidá".

Vlastně to není všechno. Vám všem, ale především Luciím, onu písničku.

Autor: Martin Faltýn | pátek 13.12.2019 13:29 | karma článku: 13.47 | přečteno: 1022x

Další články blogera

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Martin Faltýn

Taky jde na vás jaro?

Kocour chce ven na balkón, květiny chtějí ven na záhon, i ta zasazená semínka se už probudila k životu. A v nás se celkově probouzí síla, energie... náhle máme chuť se pustit do nových věcí, třeba i voleb.

22.3.2024 v 9:59 | Karma článku: 13.48 | Přečteno: 207 | Diskuse

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 3853 | Diskuse

Martin Faltýn

"Chci" nerovná se "Mám právo"

Zatímco vy jste dnes dočetli seriál o mé cestě do USA v r. 1991/92, já jsem se vrátil a připravuji pro vás blogy z dalšího cestování. Jako vždy mne čekalo po návratu několik věcí: jet lag, clima lag a návrat do české politiky.

15.3.2024 v 10:08 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 482 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 66 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 37.07 | Přečteno: 840 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 33.30 | Přečteno: 3173 | Diskuse
Počet článků 1303 Celková karma 14.95 Průměrná čtenost 1155

Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...