Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pod souhvězdím Orionu v Egyptě

Krom toho, že souhvězdí Orionu vypadá jako motýl, je to jedno ze 4 souhvězdí které poznám. Pohled na ně mne vždycky potěší, i když v Praze stále méně. Proto mne už vloni překvapilo v Egyptě. A letos znovu.

 

Já za to v podstatě nemůžu. 

Vloni jsem odešel do penze a jako za odměnu jsem v rámci poslední zaměstnanecké dovolené dostal zájezd do Egypta. Ne od zaměstnavatele, pochopitelně. Ale z domu.

 

A už tehdy to byl úžasný zážitek, vidět opět po mnoha letech tak křišťálově čistou oblohu.

 

Naposledy takovou pamatuji jako školák. Šlapal jsem tehdy v noci domů z města do naší rekreační osady. Sníh se třpytil jak v pohádce, křupal mi pod nohama. A já jsem kráčel silnicí, lesem, pod absolutně jasnou oblohou. Nutně mi musela viset nad hlavou Mléčná dráha, protože tolik jasných zvězd najednou jsem do té doby neviděl.

 

A také vloni. Jeli jsme mikrobusem z prohlídky přístavu. Vjeli jsme do pouštní pustiny. A najednou v té skoro tmě se před námi vylouplo souzvězdí Orion. Viselo nízko nad obzorem. Skoro se dotýkalo nedaleké hladiny moře. Zářilo tak, že mi opravdu připomnělo ten můj “astronomický” zážitek z dětství.

 

O pár let později, už na střední škole, jsem si dokonce zakoupil jakousi populárně odbornou knihu. Na můj vkus a moji trpělivost až moc odbornou. Ba co víc, matematika mne nikdy nebavila. Tím méně ta hvězdářská.

 

S tou astronomickou knihou to tehdy dopadlo stejně jako s knihou studia šachů. Ty jsem coby pubescent hrával docela slušně; tuším až v okresní soutěži. Jenže, jakmile to znamenalo posunout se ve hře dál studiem odborné literatury, šachů jsem zanechal. Stejně tak mne přešly ony astronomické choutky. A zbyla mi z toho všecho romantická vzpomínka na křupající sníh pod Mléčnou dráhou.

 

Souhvězdí Orionu je jedno ze čtyř, která dokážu sám najít. Přičemž ten Orion nejspolehlivěji.

 

Pokud chci kosmem bloumat o něco víc, dnes už na to máme programové aplikace. I s trochou romantiky, vysvětlující jak vznikaly názvy jednotlivých souhvězdí.

 

Tehdy vloni jsem se mohl pouze dívat z okna drkotajícího mikrobusu. A až předevčírem se mi opět naskytl pohled na Orion. A opět v Egyptě. A šel jsem pěšky.

Našel jsem si vhodnou polohu, abych byl ve stínu a pokusil jsem se Orion ulovit fotoaparátem mobilu.

 

Výsledek se mi zalíbil natolik, že jsem obrázek ještě trochu vylepšil a známým jsem pak poslal pozdrav - stejně jako tedy nyní vám.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | středa 21.9.2022 8:08 | karma článku: 10,23 | přečteno: 299x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 2

Třítýdenní cesta do Thajska a Malajsie mi dala tentokrát opravdu zabrat. Působil jsem spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

10.5.2024 v 8:08 | Karma: 15,78 | Přečteno: 264x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 14,49 | Přečteno: 332x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,31 | Přečteno: 811x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 356x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42,  aktualizováno  8:13

Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...

Americkým Houstonem se prohnala mohutná bouře, vyžádala si čtyři oběti

17. května 2024  8:09

Nejméně čtyři lidé přišli o život při silných bouřkách, které se ve čtvrtek přehnaly přes město...

Varšava jako první polské město zakázala kříže na úřadech, opozice se bouří

17. května 2024  7:21

Varšava jako první město v převážně katolickém Polsku zakazuje kříže v městských úřadech a...

Texaský guvernér omilostnil muže odsouzeného na 25 let za zabití demonstranta

17. května 2024  7:04

Guvernér Texasu Greg Abbott udělil milost muži, odsouzenému k dvaceti pěti letům vězení za to, že v...

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 16,13
  • Průměrná čtenost 1150x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.