Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Když prvně na Západ, tak do USA - 6

Byl první týden v prosinci 1991 a byl předvánoční čas. Můj měsíční pobyt v USA na pozvání známé úspěšně pokračoval. Na nás tehdy nezvykle brzy, ve washingtonských obchodech už naplno zářily vánoce. A nejen tam.

Že vánoce jsou za rohem, i když jsou do nich ještě víc jak dva týdny, ve Washingtonu člověk prostě nemohl minout.

Především, většina letáků v obchodech byla už povánočněná.

 

Už nevím z jakého důvodu, šli jsme na nákup do obchodního centra, do "Montgomery Mall". Dnes už vám nemusím vysvětlovat, co to obchodní centrum je. Obrovská prodejní plocha se spoustou jednotlivých prodejců a větších či menších obchodů či butiků. Takže v onom Mallu jsem byl tak trochu na rozpacích, co kde hledat. A pochopitelně jsme tam jeli autem, protože celý prodejní kompex byl až na okraji města.

Spíše se, pro již neznalé, musím vrátit s vysvětlením do historie.

Tehdy v Československu byly pouze obchodní domy. V Praze Bílá labuť, Máj, Kotva. V přízemí potraviny, potom oděvy, domácí potřeby, elektronika, restaurace... V každém patře jednolitá prodejní plocha. A vše měl pod palcem "státní podnik". Nebyly zde jednotliví obchodníci. Ale vždy záleželo na tzv. nákupčích obchodního domu, co pro které oddělení dokázali sehnat. Např. elektro bylo elektro a tam se prodávaly všechny na trhu i exportně dostupné značky. Neexistovali prodejci typu Datart, Electroworld, Euronics...

Pokud se pamatuji, v tom washingtonském Mallu mne nejvíc fascinoval asi zrcadlový strop, ve kterém se všechno odráželo.

K mé, tak trochu škodolibé radosti jsem narazil na nezbytného Santa Clause, kterému malé děti říkají svá přání a on jim pak šoupne balíček s dárkem, který rodiče před tím někde v obchodním centru zakoupili a nebo zaplatili to, co má "Santa" v pytli.

Já sám jsem byl tehdy překvapený tím, že dokonce někdo vyrobil vánoční porcelánový servis...

Neuspěl jsem v oddělené knihkupectví, kde jsem hledal jednu knihu - či spíše jednu báseň. Byla to trochu blbost to takto hledat, ale mělo to svoje opodstatnění.

 

Jakou knihu, že jsem hledal? Budete se divit, básně.

Nějak v té době běžel u nás v kinech film Woody Allena "Hannah a její sestry." Podle mne nejlepší Allanův film. Pro mne to mělo své kouzlo i v tom, že jsem měl k Woody Allenovi v té době specifická vztah - ale k tomu se ještě dostanu někdy příště. A co mne konkrétně zaujalo, byla scéna, ve které Michael Cane vezme Barbaru Hershey do knihkupectví a tam jí čte báseň. E. E. Cummingse. Nevím, zda to byle celkovou atmosférou a nebo titulky-překladem Michaela Žantovského. Jenom vím, že jsem díky tomu šel na film opakovaně, abych si zapamatoval autora těch veršů.

"Nikdo, ani déšť nemá tak malé ruce."

Chtěl jsem si tu báseň znovu přečíst a chtěl jsem vlastnit originál.

Možná, že zapůsobilo kouzlo vánoc nebo přímo sám Santa Claus. Speciálně jsme kvůli tomu jeli do samostatného domu, kde bylo jenom knihkupectví.

Tady naprosto ztracen, jsem tak nějak hledal a hledal... až jsem objevil oddělení poezie. No, oddělení. Byl to celý jeden dlouhý regál, úplně dole při zemi.

V tu chvíli se stal dvojí zázrak!

Mezi tituly na mne koukala kníka poezie E. E: Cummingse. "Je tam ta báseň?" ptal jsem se sám sebe. A po dvou-třech náhodných otevřeních na mne ta bísnička skutečně vykoukla. Asi vám nemusím víc vykládat - tu brožovanou knížku mám dodnes.

 

Vánočním překvapením zdaleka nebyl konec!

Jednou z amerických vánočních tradic jsou totiž vánoční výlety a procházky. A my jsme neudělali v tomto směru výjimku.

Jednou z takových procházek byla nezbytná cesta k Bílému domu. Dokonce jsem zvažoval, že bych sem šel na exkurzi. Bohužel to z kapacitních důvodů předprodeje exkurzí nevyšlo, jak mi bylo řečeno.

 

A tak jsem si tam aspoň odfotil další vánoční zvláštnost: National Tree - vánoční strom, který každoročně rozsvěcí prezident Spojených států Amerických.

 

A ani to zdaleka nebyl vánočním překvapením konec. To když známá prohlásila: "Martine, jsi zván na party na velvyslanectví."

 

 

Všechna foto a reprofoto: autor
Fotografie z USA jsou scany 35mm diapozitivů z r. 1992 a daná kvalita je optimální.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Faltýn | pondělí 19.2.2024 8:08 | karma článku: 15,79 | přečteno: 456x
  • Další články autora

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 2

Třítýdenní cesta do Thajska a Malajsie mi dala tentokrát opravdu zabrat. Působil jsem spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

10.5.2024 v 8:08 | Karma: 11,45 | Přečteno: 121x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Thajsko a Malajsko - tři týdny ve střehu 1

Přiznám se, že teprve nyní jsem jakž takž získal odstup od třítýdenní cesty do Thajska a Malajsie, kde jsem působil spíše jako doprovod a delegát, než jako účastník dovolené. Osudu zkrátka člověk neunikne.

2.5.2024 v 8:08 | Karma: 13,33 | Přečteno: 304x | Diskuse| Cestování

Martin Faltýn

Může za odmítnutí jednání o důchodech rozchod Andreje a Moniky?

Médii probíhá informace, že hnutí ANO odmítlo se zúčastnitní jednání od důchodové reformě. Prý je vláda rozhodnuta prosadit své tak jako tak. Není za tím ale něco víc?

20.4.2024 v 9:59 | Karma: 24,31 | Přečteno: 808x | Ostatní

Martin Faltýn

Než kočička vejce snese...

Cože? Vy neznáte jak je to dál? A vy nevíte, že kočka snáší vajíčka? Vážně jste o tom nikdy neslyšeli? Tak to čtěte dál...

17.4.2024 v 12:05 | Karma: 15,57 | Přečteno: 355x | Diskuse| Ostatní

Martin Faltýn

Kniha jako zjevení

Občas daruji i knihu. Jen tak. Buď chci udělat někomu radost nebo přinést užitek. A nemám ani problém darovat někomu knihu ze své stávající knihovny. Včerejší „darovací akt“ mne ale dost překvapil.

11.4.2024 v 9:49 | Karma: 15,55 | Přečteno: 475x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Rusko útočí na Ukrajinu z nového směru. Na obranu Charkova zamířily posily

10. května 2024  12:40,  aktualizováno  14:05

Ruské jednotky se pokouší prolomit ukrajinskou obranu v pohraničí na severu Charkovské oblasti,...

Starší řidič oběma koly přejel ženu na přechodu, utrpěla mnohočetná zranění

10. května 2024  13:45

Starší řidič ve čtvrtek v Jeseníku vážně zranil ženu, která šla se psem po přechodu. Šofér ji...

Mladík prchal policii a naboural auto s dítětem, svůj vůz převrátil na střechu

10. května 2024  13:43

Otočením automobilu na střechu skončila jízda mladého řidiče, který v Plzni prchal před policisty....

Čeští středoškoláci, kteří uspěli v soutěži NASA, se setkali s premiérem Fialou

10. května 2024  12:43,  aktualizováno  13:40

Projekt středoškoláků, který uspěl ve finále mezinárodní soutěže Conrad Challenge v ústředí...

  • Počet článků 1310
  • Celková karma 15,79
  • Průměrná čtenost 1150x
Kráčím životem i médii, pokud je považujete za život. Jsem absolvent umělecké školy. Překročením 60 let jsem se přiblížil absolutoriu školy života. A jak se za mých časů říkalo: "Neraď, nebyl jsi v Rusku a není Ti šedesát" - tak, v Rusku jsem byl a šedesát mi už taky bylo!

Není proto nic snazšího ani těžšího než psát to, co si myslím. Cogito ergo sum. Et: Cogito ergo humor.

P.S.: Kdyby vám někdo tvrdil, že v důchodu budete mít víc času, tak lže.